Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor insect is dit?

Sinds 2 weken zie ik steeds een soort insect in de tuin wat ik niet ken. Het lijkt op een wat grote behaarde mug. Kan iemand mij vertellen wat dit voor insect is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Amadea
6 jaar geleden
Ik vermoed dat het een bloemvlieg is. Die zijn vanaf een foto verder lastig te determineren. Hoe groot is het beestje?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad een dansvlieg (mooie foto)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ah, nu een vlieg gevonden die er toch meer op lijkt dan een bloemvlieg. Het zal de Grote dansvlieg, Empis tesselata, betreffen. Op deze foto zit er een in dezelfde houding als die van jou: https://nibstorage.blob.core.windows.net/photos/grote_dansvlieg_IMG_0319-Edit.jpg met net zo'n bultige rug met een bruine streep en haren erop.

Dansvliegen lijken veel op roofvliegen, maar ze zijn wat slanker gebouwd. Maar het zijn ook rovers, die vaak met opvallend grote prooien rondzeulen. De grote soorten zijn bovendien gemakkelijk te herkennen aan hun lange steeksnuit. Hoewel ze dus graag op andere insecten jagen, tref je de Grote dansvlieg ook vaak nectar zuigend op bloemen aan.

De Grote dansvlieg wordt tot 13 millimeter lang en is daarmee de grootste soort in Nederland voorkomende dansvlieg. De vleugels van het mannetje zijn groter en breder dan die van het vrouwtje. Beide geslachten zijn bruinig zwart. De soort is niet schuw en kan daarom gemakkelijk worden gefotografeerd.
(Lees meer...)
Amadea
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lijkt mij een daas.

http://www.dazenbeet.nl/daas.html
(Lees meer...)
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja klopt is een daas kunnen venijnig steken

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding