Hoe zorgt de natuur ervoor dat er (ongeveer) evenveel vrouwen als mannen geboren worden?

Als je kijkt naar de statistieken wordt er bij elke diersoort incl. de mens, nagenoeg evenveel mannetjes als vrouwen geboren. Bij mensen worden er meer mannen geboren als vrouwen, maar is het sterftegehalte onder mannen ook hoger, waardoor erop vruchtbare leeftijd evenveel mannen als vrouwen zijn. Hoe reguleert de natuur dit? Oftewel hoe dwingt de natuur dit af, hoe weet de onafhankelijke baarmoeders/zaadcellen dat er nu een man of vrouw moet komen voor de balans in het globale totaal. Hoe weet de natuur dit en hoe wordt afgedwongen?

Toegevoegd na 1 uur:
Niet alle diersoorten hebben gelijke verdeling. Beperk mijn vraag dus tot de geslachtsverdeling bij de mens

Toegevoegd na 2 uur:
http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/artikel/zijn-er-meer-vrouwen-dan-mannen-op-onze-planeet

ZIe bron: In de vruchtbare leeftijd van de mens is geslachtsverdeling man-vrouw ruwweg gelijk

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Je stelling is niet correct. Er zijn legio dieren waarbij er veel meer vrouwtjes dan mannetjes zijn. Bijvoorbeeld walrussen, daar houdt een man er een harem op na. En er zijn veel meer soorten waar er een onbalans is. Een bijenkolonie, mieren kolonie etc... bestaan praktisch alleen uit vrouwtjes.

Het geslacht wordt ook vaak bepaald door temperatuur bij reptielen. Zie het bijgevoegde artikel van nu.nl.

Toegevoegd na 9 minuten:
Verder wordt het gewoon statistiek. Een individuele zaadcel heeft geen benul van zijn eigen geslacht noch van de verdeling van mannen en vrouwen in een populatie. Maar de macht van het grote getal zorgt er vanzelf voor dat er een min of meer evemwichtige verdeling is. Als je kop/munt gaat gooien kun je zomaar 10 keer munt achter elkaar hebben. Maar als je duizend keer gooit kom je ongetwijfeld dichter bij een evenwichtigere verdeling. En als dat na 1000 keer nog niet is dan wel na 10.000 keer.

Verder zal er een evolutionaire aansturing zijn op de verdeling mannetjes vrouwtjes. Wat het beste is voor het voortbestaan van de soort zal ook ongeveer de verdeling zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Dan is het inderdaad gewoon kansverdeling (statistiek). Per zaadcel is er een 50/50 kans dat het X of Y is. Dus de helft heeft een Y en de andere helft een X chromosoom. In gewicht maakt het nagenoeg niet uit (Y chromosoom is heel klein en dus lichter van een X chromosoom). Er is wel onderzoek gedaan naar verdelingen omdat het Y chromossom lichter is. Daaruit bleek dat er inderdaad een lichte verschuiving in de verdeling is, maar dan moet je denken aan 50.001% man en 49.999% vrouw (zoiets, weet de exacte getallen niet).

Andere antwoorden (1)

Het geslacht wordt bepaald door de erfelijke informatie van de zaadcel.
Een zaadcel ontstaat door een speciaal soort celdeling (meiose) uit een 'normale' cel.

De ene geslachtscel die uit die deling bestaat heeft een Y chromosoom, de andere een X-chromosoom.

Smelt een zaadcel met een Y-chromosoom samen met een eicel dan wordt het een mannetje, Smelt een zaadcel met X-chromosoom samen met een eicel dan wordt het een vrouwtje.

Omdat uit elke normale voorlopercel met XY één zaadcel met X en één zaadcel met Y komt, zijn van beide logischerwijs evenveel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn gewoon op elk moment evenveel zaadcellen die een Y chromosoom hebben als zaadcellen die een X-chromosoom hebben, elke zaadlozing weer. Als je uit een (bal)zak met 500 rode knikkers en 500 witte knikkers 1 knikker haalt, is de kans op een rode 1/2. Blijkbaar maakt het voor de zwemcapaciteiten e.d. niet uit of de zaadcel een X of Y chromosoom heeft ;-) Met 500 X-zwemmers en 500 Y-zwemmers is de kans dat de Y-zwemmer wint dan 1/2. Volgens mij denk je te moeilijk ;-)