Hoe kan je pijn uitschakelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kon dat maar,ik zou het als eerste doen,heb nu meer dan 25 jaar dagelijks pijn en beheerst mijn leven....

Antwoorden (11)

Met een verdoving.
Met paracetamol.
Met een krachtige slaappil

Of met de kracht van de geest. Met name sommige Aziatische mensen zijn daar erg bedreven in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door adrenaline aan te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verliefd, kwaad of heel nerveus worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet of voorgaande reacties sarcastisch, cynisch of grappig zijn
maar antwoord is heel vindingrijk en helemaal waar!
+je daarom van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hardcore opzetten
dit is een muziek stijl waar erg veel beats per minuut uit komen en dat geeft mij ieder geval een adrenaline stoot
Pijn kan je niet uitschakelen
Het is een lichamelijk waarschuwingssignaal om je te laten merken dat er wat aan de hand is.
De pijngrens ligt bij de 1 hoger als bij de ander dat wel en je kan je er ook op trainen zodat je meer kan verdragen zoals kickboxers doen bv dan krijg je een hogere pijngrens
Maar uitschakelen gaat nooit lukken we zijn immers geen machines

Toegevoegd na 1 minuut:
Oke met operaties schakelen ze je pijgrens uit door middel van verdoving en narcoses maar denk niet dat je dat bedoelde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben baat bij acupunctuur om (tijdelijk) pijn uit te schakelen.

Er kan door een arts overgegaan worden om pijn uit te schakelen door middel van een zenuwblokkade. Het uitschakelen van een zenuw is niet geschikt voor alle soorten pijn. Er is dus altijd een goed vooronderzoek nodig om vast te stellen of de behandeling zin kan hebben. Een zenuwblokkade of wortelblokkade wordt in dagbehandeling uitgevoerd in een speciale operatiekamer. Een definitieve zenuwblokkade kan langere tijd pijnvermindering geven en kan worden herhaald als de pijn toch terugkeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder training lukt je dat niet. Iemand die getraind is door bijv. intensief te mediteren zou dit wel kunnen. Dan heb je jezelf dus de eigenschap verworven je af te sluiten voor alles wat binnenkomt, dus ook pijn. Sterk mediteren en aan niets denken, dat zou je moeten kunnen om jouw hersenen geen pijn te laten registreren. Die 'luisteren' nl. naar de zenuwen die dit aangeven en als jij niet naar jouw hersenen 'luistert'.....
Ook een afleiding van de pijn kan het ervaren van pijn uitschakelen. Als je daartoe in staat bent zal het ook lukken. Pijn valt dus uit te schakelen, volgens mij.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen kunnen hun hele leven leren mediteren, gebeurt bij sommige geloven en culturen ook. Maar of het iemand is gelukt dit te bereiken vraag ik me af...
Het blijft een heel specalutief stukje lectuur.
Bij een aantal soorten pijn: door te wachten

Als je bijv in je vinger snijdt doet dat erg pijn, na ca 20 minuten raakt je zenuw daar per plekke min of meer overbelast door al die prikkels en dan geeft hij minder signalen door naar je hersenen.

De wond is dan toch nog min of meer net zo groot en net zo open (er is nog niet echt iets geheeld) maar de pijn zakt wat weg tot een dof kloppend gevoel
amigo
12 jaar geleden
Aanvulling: door er niet aan te denken, een comfortabele houding aan te nemen en afleiding te zoeken. Moeders doen dat (bewust of onbewust) vaak met hun kind

Warmte of kou helpt ook vaak (kruik bij buikpijn en je vinger onder de koude kraan bij een kneuzing).

Dit helpt bij 'lichte' pijn zoals je vinger tussen de deur of bv lichte rugpijn. Bij hele erge pijn zal het kunnen verlichten maar de pijn niet wegnemen. Tenzij je zeer zeer zeer geoefend bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door die te accepteren.

Het is er dan wel, maar je hebt er dan geen 'last' meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drugs.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast analgetica en anesthetica, kun je door wilskracht pijn beteugelen.
Nadeel is wel dat verdrongen lichamelijke pijn wel adrenaline vrijmaakt waardoor hartslag en bloeddruk op kunnen lopen.
Daarom wordt tijdens narcose OOK pijnbestrijding toegepast, omdat anders hartslag en bloeddruk oplopen.
Pijn zit dus niet alleen tussen de oren alhoewel je je daar bewust wordt van pijn.
Zelfs als je dat proces dempt krijg je dus ook andere (lichamelijke) reacties op pijn die zich moeilijker laten beteugelen.
Wel treedt bij pijn gewenning op maar sommige mensen bannen pijn zo sterk uit dat ze deze niet meer gewaar worden.
Ze vinden het dan soms vreemd dat ze met een hoge hartslag omlopen.
Het vermogen adrenaline aan te maken , welke in het pijngebied zelf ook gebeurd, is dus slechter onder controle te brengen.
Daarom is het interessant de pijnbestrijding ook lokaal aan te pakken, dus het opheffen van de oorzaak is -indien mogelijk- een nuttige actie.

Alleen pijnecho's (pijn die ontstaan is na een genezen trauma maar geen functioneel doel meer heeft) die enorm kunnen plagen vergt een totaal andere aanpak dan pijn met een duidelijk fysieke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je keel doorsnijden