Wat zijn de gevolgen van trainen op hogere zwaartekracht voor je sportprestaties?

Stel je traint in een ruimte waar een hogere zwaartekracht is. Word je dan snel gespierd? Worden je botten sterker? Wordt je sneller? Of is dit allemaal makkelijk gedacht en is dit onzin.
Heeft iemand hier meer verstand van? Of heeft iemand onderzoeken die hiernaar gedaan zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik durf niet te zeggen of er onderzoek is gedaan naar hogere zwaartekracht. Lagere zwaartekracht wel, dat is wat astronauten tegen komen. Gevolg is afbraak van spieren en botontkalking. Het trainen op hogere zwaartekracht is vergelijkbaar met het trainen met extra gewichten aan je armen en benen (alleen met hogere zwaartekracht is je HELE lichaam "verzwaard"). Het effect is dat je na lang trainen met gewichten dezelfde snelheid behaalt als daarvoor zonder gewichten (ruwweg is mijn ervaring. Lange tijd gedaan voo de vechtsporten). Het echte effect merk je op het moment dat je de gewichten af doet. Dan zijn je reflexen "ineens" veel beter, je bent sneller geworden en ook sterker (want je bent "ineens" lichter geworden en je spieren en alles zijn ingesteld op een hoger gewicht). Toegevoegd na 2 minuten: Stukje vergeten, Ik weet niet of je sneller gespierd wordt als dat je gewoon met gewichten zou trainen. Je wordt echter wel gespierder om zodat je gewoon kan bewegen. Botter worden wel sterker ja. Je wordt ook sneller. Echter, je moet er wel aan denken dat je niet bij 10g gaat trainen. Dat is zwaar overdreven (je lichaam trekt dat niet), maar je zou wel bijvoorbeeld bij 1.1g kunnen trainen (bijvoorbeeld 10% hogere zwaartekracht). Je loopt nog wel tegen een probleem aan. We kunnen niet zomaar de zwaartekracht verhogen. Er zijn wel mogelijkheden met centrifuges, maar daar kom je niet zomaar aan. Tot die tijd kan je beter gewoon met extra gewichten aan de armen, benen en wellichtt middel trainen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100