wat zijn de klachten bij en persoon met albinisme?

Toegevoegd na 24 seconden:
met en bedoel ik een.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
13 jaar geleden
Huiswerk moet je zelf maken. Op deze site staat al het een en ander te lezen: http://www.goeievraag.nl/vraag/albinisme-ziekte-aandoening-afwijking.12281

Het beste antwoord

Albinisme geeft allerlei oogklachten:
* verminderde visus (gezichtsscherpte); sommige patiënten zijn praktisch blind, anderen zijn nauwelijks beperkt.
* onderontwikkelde gele vlek
* nystagmus: spontane onwillekeurige oogbewegingen
* lichtdoorlatende iris
* soms strabisme (lui oog, scheelzien).
* soms fotofobie: afkeer en/of pijn bij te fel licht.

Daarnaast zijn er vormen van albinisme die met andere klachten gepaard gaan:
* De (tenminste 7) verschillende vormen van het syndroom van Hermansky-Pudlak gaan gepaard met een verminderde functie van bloedplaatjes, leidend tot bloedingsproblemen. Komt in Puerto Rico relatief vaak voor.
* Het syndroom van Chediak-Higashi: bloedingsproblemen en verminderde afweer.
* Syndroom van Griscelli kan gepaard gaan met neurologische achteruitgang en afweerproblemen.