Hoe "weet" een lichaamshaar wanneer de maximale lengte is bereikt?

Baard en hoofdharen groeien door, maar bijvoorbeeld een wenkbrouwhaar of de vacht van een kat heeft een vaste maximale lengte. Scheer je deze haren echter af dan groeien ze direct weer terug tot dezelfde lengte. Hoe komt dit...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat weet een haar omdat de groei verschillende fasen doorloopt:

"Hoe groeit haar?
Haarfollikels ontwikkelen zich door een complexe serie van activiteiten in de huid. Interessant is dat niet alle haren tegelijkertijd groeien. Eigenlijk maakt de groei verschillende fasen door: de groeifase(anagene fase), de overgangsfase(catagene fase) en de rustfase (telogene fase). De tijd die elke fase neemt is afhankelijk van diverse factoren waaronder lichaamsgebied. Bijvoorbeeld: op de hoofdhuid zijn 90% van de haren in de groeifase, in vergelijking met 30% van de haren op onze armen. Gedurende de overgangsfase begint de omliggende huid de haarwortel te absorberen. Uiteindelijk komt het haar in de rustfase en zal uitvallen waarna de groei opnieuw begint.

Hoofdharen kunnen zes jaar of langer in de anagene fase blijven.
De verhouding tussen hoofdharen in de anagene fase is 85% ten opzichte van 15% in de telegone fase.
De haren op de armen en benen hebben slechts een anagene fase van maximum 3 maanden voordat ze overgaan in de telogene fase, en slechts 3% bevindt zich tegelijk in de anagene fase.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me duidelijk. +1