Wat gebeurt er met beestjes die in je oog komen?

Iedereen kent het wel: Zit je lekker op de fiets, vliegt er ineens een beestje in je oog. Heel vervelend, maar na een paar keer knipperen is het meestal wel weg. Maar waar is ie dan heen? En wat gebeurt er daar met het diertje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
24.9K

Het beste antwoord

Niet schrikken: achter je oog leven de zogeheten "Grestrilis Atreniliuscum" (in de volksmond de geelgerande oogworm). Dit zijn vleesetende oogwormen, zij leven in harmonie samen met het menselijk lichaam.
Zodra er een insect in het oog terecht komt zal deze door de constante zuigkracht achter het oog, veroorzaakt door de oogwormen, achter het oog worden gezogen.
Dit lukt hen alleen als het insect dicht genoeg bij de rand van de oogkas in de buurt is, dit gebeurt wanneer je met je vinger in je oog wrijft.
Eenmaal achter het oog zal het insect opgegeten worden door de geelgerande oogwormen, voor wie dit een werkelijk feestmaal is aangezien zij normaal gesproken alleen leven van de bacteriën in het oogslijmvlies en afgestorven cellen van de oogkas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor het ontzettend originele verhaal voorzien van afbeelding. Echt geweldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat ff schrikken.
Maar wel geruststellend dat zo'n insect dus ook
nog zijn nut heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei nog dat je niet moest schrikken...
Rieneke1
13 jaar geleden
iiieeeee wat een verhaal, en dan die foto :o
dat is een plusje waard :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Nov. Gray,is dat nog familie van de blauw dooraderde oorwurm?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ik je niet met zekerheid zeggen, de meningen zijn er nog altijd over verdeeld.

Andere antwoorden (5)

Die worden eerst gekneust door je vingers die erin wrijven door de jeuk en tegelijk verzuipen ze in je traanvocht om uiteindelijk uit het oog gewreven dan wel gespoeld te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij wordt door het knipperen naar de binnenste hoek van je oog gedreven. Door het zou in je traanvocht gaat hij dood.

Heel soms gaat het zo snel dat door het knipperen het beestje weer wegvliegt of door het wrijven in je oog hij wordt verbrijzeld.

Toegevoegd na 26 seconden:
zou, moet zout zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt extra traanvocht aangemaakt, en dat vocht duwt het beestje weer naar de buitenwereld. Ik heb weleens een wimper in m'n oogkas gehad doordat ik m'n oog uitgespoeld had na per abuis shampoo in m'n oog spuiten. Die wimper kwam na de hele dag jeuken en wrijven 's avonds weer naar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal ga je gelijk wrijven en mocht zo'n beestje aan je oogvocht zijn blijven plakken zal je hem zeker stuk wrijven en er vanzelf uittranen. ( bijvoorbeeld met een onweer vliegje)
Een groter beestje kets vanzelf van je oog en vliegt gewoon verder, net als een bij of vlieg die tegen een ruit aanvliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het formaat van het beestje groot genoeg is zul je er een zeer pijnlijk oog aan overhouden. Her beestje komt dan met de schrik vrij.Als het echt een miniscuul beestje is,verwijs ik je naar het antwoord van November Gray!