Is het puur toeval, dat in gezinnen binnen families alleen maar dochters of zonen worden geboren?

Juliana en Bernhard hebben samen 4 dochters en 0 zonen voortgebracht. Beatrix en Claus 3 zonen en 0 dochters. Margriet en Pieter 4 zonen en 0 dochters. Willem Alexander en Maxima 3 dochters en 0 zonen. De grootouders van Willem van moeders kant kregen alleen dochters. De ouders en een oom en tante van Willem kregen alleen zonen. Willem en Maxima kregen alleen dochters. Zit hier een bepaalde lijn in te ontdekken? Of is het toch puur toeval? Verklaar nader.

10 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Nee dat is niet helemaal puur toeval.

In 1929 is er op basis van Duitse gegevens door de University of Minnesota onderzoek gedaan. Conclusie daarvan was dat er een kleine maar significante positieve correlatie is tussen het geslacht van het eerste en het volgende kind van een echtpaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Een positieve correlatie betekent nog niet dat er een oorzakelijk verband bestaat.
Er is ook een positieve correlatie tussen het aantal lantaarnpalen per km2 en het aantal hartinfarcten per 1000.
Dat betekent nog niet dat hartinfarcten worden berden bepaald door de telefoonpalen, of omgekeerd.
Bovenstaande conclusie wordt in de statistiek maar al te vaak onterecht getrokken. Vandaar de vele sprookjes in gezondheidsland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een positieve correlatie betekend inderdaad niet direct een causaal verband (in dit voorbeeld het geslacht van het eerste kind veroorzaakt het geslacht van het tweede kind, oid). Maar dat wordt ook helemaal niet gevraagd en dat staat ook juist niet in het antwoord. Ik ben met je eens dat veel mensen moeite hebben statistiek juist te interpreteren en daardoor statistieken mis- of gebruikt worden om de grootst mogelijke onzin aan te "tonen"
Cryofiel
10 jaar geleden
Interessant antwoord! En inderdaad, er is dan geen causaliteit, maar het geslacht is ook geen volledig toeval meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans is dus iets groter dat er nog eentje van hetzelfde geslacht komt maar je kunt werkelijk niet zeggen dat dat hier het geval is. Ook omdat er in die generaties een paar gezinnen zijn met maar 1 kind. Jouw argument is een antwoord op de vraag waarom er meer gezinnen zijn met 2 jongens OF 2 meisjes dan 1 jongen en 1 meisje. Het is geen antwoord op DEZE vraag mijns inziens. Je kunt zoiets niet naar 1 familie trekken, je kunt alleen iets zeggen over een hele grote groep. Mijn schoomoeder komt uit een gezin met 2 meisjes en dan 2 jongens. Zelf kreeg ze ook eerst 2 meisjes en dan 2 jongens en haar dochter kreeg ook eerst 2 meisjes en dan 2 jongens. Puur toeval ook al kun je een onderzoek vinden waar in staat dat de kans op eerst 2 meisjes en dan 2 jongens groter is dan iets anders. Je mag zo'n onderzoek gewoon niet betrekken op 1 familie want in die familie blijft het toeval, vooral ook omdat er zoveel families zijn waar dit niet voorkomt en het juist hier opvalt.
corzijlstra
10 jaar geleden
Het kan zijn, dat die positieve correlatie eerder uitzondering dan regel is. Maar dan nog hoeft het niet puur toevallig te zijn.

Andere antwoorden (3)

Ja, dat is puur toeval. Het zaad van de man bepaalt welk geslacht het kind zal krijgen ( moeder kan er niets aan doen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is puur toeval, kijk maar eens naar de neefjes en nichtjes van Amalia, Alexia en Ariane (Constantijn heeft 2 meisjes en 1 jongen) en de kleinkinderen van Margriet, verder vergeet je ook de kinderen van Christina en Irene (jongens en meisjes): http://nl.wikipedia.org/wiki/Juliana_der_Nederlanden#Kinderen

Wel kan het zo zijn dat er iets was waardoor Wilhelmina alleen Juliana kreeg en Emma alleen Wilhelmina, het kan namelijk best zo zijn dat een jongetje in de buik tot een miskraam leidde. Wilhelmina heeft namelijk heel wat miskramen gehad en misschien zelfs een doodgeboren zoontje (vier maanden te vroeg maar daar is onduidelijkheid over).

http://www.allthingsroyal.nl/forum/index.php?showtopic=877
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de genoemde situatie weet ik niet of het toeval is. Wel is er een afwijking bekend waarbij vrouwen niet in staat zijn om jongens te krijgen. De foetus wordt al tijdens de zwangerschap afgestoten door het lichaam