Waarom kunnen de meeste levende wezens geen zeewater drinken, uit evolutionair oogpunt gezien zou dat toch veel handiger zijn geweest?

Toegevoegd na 15 minuten:
(Sommige dieren kunnen het namelijk wel, palingen etc
.
Aardappelplanten worden tegenwoordig zelfs genetisch gemanipuleerd, zodat ze ook tegen zeewater kunnen.

Het lijkt me dat het de kans op overleven flink zou verhogen, als het een "standaard feature"van de natuur zou zijn :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een mooie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je nagaan dat al het leen in de zee is ontstaan en de cellen van de mens bevatten nog steeds ongveer evenveel zout als zeewater

Het beste antwoord

Sommige dieren kunnen hun "zoutgehalte"veranderen en zijn dan in staat om zowel in zoet- als in zout water te leven.
De osmotische druk in zeedieren en - planten is vele malen hoger dan zoetwater dieren en - planten.
Het lichaam moet zich enorm aanpassen aan zowel zoet als zout water, een zoetwaterorganisme die zich niet aan kan passen wordt van zijn water beroofd, een zoutwater plant of -dier in zoet water zal zoveel zoetwater door de selectief permeabele membranen naar binnen laten tot de cellen knappen.
Wezens die zowel zoet als zout water aankunnen kunne zowel hun(cel) membranen aanpassen als de osmotische huishouding in hun lichaam.
Het aanpassen aan het soort water (zoet of zout) is een ingewikkeld en knap staaltje werk wat veel van het organisme vergt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat zeewater zout (en vervuild) is en daardoor droog je alsnog uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn redelijk wat levende wezens die wel degelijk zeewater kunnen drinken. Planten die probleemloos zoutwater opnemen, worden "halophyten" genoemd. Er zijn ook allerlei vissen die zonder problemen zeewater drinken. Dat vraagt alleen wel extra zoutonttrekkingsmechanismen van die dieren, want als het zeezout in het bloed wordt opgenomen, onttrekt het vocht aan de cellen, die daardoor kapot gaan.

Zeeplanten en -dieren hebben verschillende mechanismen ontwikkeld om zout kwijt te raken. Het ontwikkelen daarvan kost echter energie, die die planten niet kunnen besteden aan groei of andere beschermende processen. Landdieren en -planten, die over het algemeen voldoende toegang tot zoet water hebben, hebben waarschijnlijk te weinig baat en te veel schade gehad van mutaties die zouden kunnen leiden tot grotere zouttolerantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat sommige organen (en bij planten helemaal) een semipermeabele wand hebben. Door middel van osmose zouden alle (voedings)stoffen worden onttrokken uit het organisme, waardoor de groei en voorplanting wordt belemmerd. Maar een semipermeable wand is WEL nodig voor de omgekeerde manier, voedingsstoffen uit het voedsel onttrekken. Dus is het handiger voor het organisme om een semipermeable wand te hebben, dan om zout water te kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat zout water (afgezien van de kuststreken) weinig voor komt. Wel een goede vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de ontwikkeling van landdieren die zoetwater drinken, veel grootschaliger verlopen is dan die van zeedieren die zout water drinken.
Maar als we de zoutwatervissen meerekenen, dan weet ik het nog zo niet, of dat er minder zijn dan de landdieren.
Vergeet ook niet alle soorten dolfijnen, bruinvissen en al die andere walvisachtigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
vergeet niet dat dolfijnen, bruinvissen en al die andere walvisachtige, ook zoogdieren zijn!