Waarom is de mens het enige 'dier' wat een zwak heeft voor zwakkelingen?

Of zijn er meer dieren die voor zwakke soortgenoten zorgen of niet afstoten?

Toegevoegd na 2 uur:
Hmm, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, zowel bij mensen als bij dieren (mensen kunnen immers ook 'hard' zijn). Maar misschien moet ik het een beetje anders stellen: waarom vinden sommige mensen het zielig wanneer een dier bijv. zijn eigen jong afstoot en voor dood achterlaat, terwijl dat dier bijv. misschien een afwijking zou kunnen hebben.
Waarom hebben wij mensen dan medelijden en compassie? en zouden dan het liefste zo'n 'zwakkeling' willen helpen? terwijl een zwak dier er waarschijnlijk helemaal niet mee gebaat is. Wat drijft ons daartoe?
Kunnen dieren ook een zwakkeling helpen uit puur medelijden omdat ze zich in kunnen leven van het lijden van zo'n verzwakt dier, ipv bescherming van de soort? Of werkt het bij mensen gewoon zo instinctmatig dat we zwakkelingen willen helpen, omdat dit de soort toch in stand zou kunnen houden (zelfs bij afwijkingen zoals zwaar verstandelijk beperkten die eigenlijk verder niet echt iets bijdragen in de maatschappij, of mensen die in coma liggen en er nooit meer uit zullen komen perse in leven willen houden).
Waarom kunnen mensen zeg maar het 'verzwakte' niet goed los laten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
>Waarom hebben wij mensen dan medelijden en compassie? >en zouden dan het liefste zo’n ‘zwakkeling’ willen helpen? >terwijl een zwak dier er waarschijnlijk helemaal niet mee >gebaat is. Deze redenering klopt niet. Het dier wil zoals ieder individueel levend wezen overleven. Door de theorie van Darwin weten we dat het voor de instandhouding van de soort mogelijk wel beter is dat het afwijkende dier wel sterft, zodat de soort in zijn geheel sterker wordt.

Antwoorden (11)

Wat dacht je van de olifant, deze zorgen voor elkaars kinderen! Ook wanneer de moeder is overleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij medeleven kennen en de dieren niet altijd.
Maar als je b.v. naar de olifanten kijkt, die zijn heel sociaal en zullen altijd voor elkaar zorgen, dat is vaak een kudde gedrag.
Ook kennen olifanten rouw als er een dood gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAt is niet altijd zo geweest, en hangt vaak ook samen met luxe. In Sparta (het oude Griekenland) gooiden men gehandicapte babytjes over de muur.

De mens is van nature niet zo "lief"". Het is een aangeleerd ""zwak"". Er zit ontwikkeling in wie we allemaal als onze ""naaste"" zien die we moeten liefhebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
gooide, ipv gooiden.

En verder doen mensen elkaar heel veel aan. Miljoenen mensen zijn alleen al in de 20e eeuw bewust door mensen vermoord. De mens is de mens een wolf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen zijn sociale dieren, net als wij. Ze gaan binnen hun groep zelfs hechte vriendschappen aan, zo staat beschreven in het decembernummer 2010 van Psychologie Magazine. Zie in de volgende filmpjes verschillende apen samenwerken en reageren op onrechtvaardigheid en een bonobo die niet zonder haar vriendje wil.

Toegevoegd na 48 seconden:
http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Apen-zijn-sociale-dieren.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ganzen en olifanten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ganzen? die zijn juist ongemeen fel tegen een gewonde gans, die mag echt niet meer in de groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zijn rotganzen!
Rieneke1
14 jaar geleden
:))
Wat dacht je van dat miraculeuze filmpje van een nijlpaard dat een antilope uit de bek van een krokodil helpt door in het water aan te komen draven, de antilope uit het water helpt en bij het beestje blijft totdat het helaas alsnog sterft?
Of: de kudde waterbuffel-stieren die gezamenlijk een groep leeuwen aanvalt (leeuwen vliegen in de rondte!) om een buffelkalf te bevrijden, wat dan ook slaagt?
Of: de moeder-olifant die eindeloos lang blijft waken bij het kadaver van haar (gestorven) kalf om het te beschermen tegen aaseters?
Ik denk dat je je theorie moet herzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn voorbeelden van dolfijnen die drenkelingen helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het zo zien, de natuur is bikkel hart, eten of gegeten worden. De functie van de zwakke dieren is voer voor die welke hoger in de voedselketen staan.
Je wil niet weten hoeveel dieren er nodig zijn voor een horst met drie kuikens.
Maar eigelijk moet je andersom reageren. Buiten het leeftijdsaspect (elke levend wezen zal vroeg of laat sterven) verloopt niet altijd alles vlekkeloos en worden er zwakke dieren geboren.
Een taak van de roofdieren is gewoonweg deze dieren op te ruimen zodat het ras sterkt blijft en daar rn daar leeft hij van, wat dan blijf liggen is voor de gieren en daar de resten van voor de mieren (al moet je dat niet te letterlijk nemen).
De mens is niet alleen een zwak maar ook een dom ras.
Door hebzucht gedreven (meer willen dan nodig of een ander)zijn wij de enige soort die zijn omgeving beschadigd met vuil, lawaai, licht etc.
Het feit dat wij wel voor de zwakke zorgen is een van de grote peilers die ons onderscheid van een door instinct gedreven dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal niet, er zijn genoeg dieren die net zo goed een zwak hebben voor zwakkelingen.
Naast de vele voorbeelden die anderen al gaven: Je hoort best vaak over dieren die jonkies van een andere diersoort opvoeden als ze die zonder moeder aantreffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij geen dieren zijn misschien, wij hebben een ziel en dieren niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mens onderscheid zich van dieren door de eigenschap van 'redelijkheid'. Daardoor hebben we snel ergens een 'zwak' voor terwijl dat soms helemaal niet van toepassing behoeft te zijn; als je 2 honden hebt en je geeft de ene 2 koekjes en de ander 3 koekjes is er altijd wel iemand die zegt 'dat is zielig'. Onzin, het zit gewoon bij ons tussen de oren.