Hoe vinden olifanten in een woestijn toch water?

Ik heb ergens een keer gelezen dat ze hun grote oren als een soort sonar gebruiken en op een bepaalde manier water weten te vinden. Hoe werkt dit dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (3)

Olifanten 'vinden' niet echt water. Ze lopen in noordafrika vaste rondes in vaste tijden van het jaar. De aanwezigheid van water is hierbij voorspelbaar.

In gebieden die droog zijn, zal je olifanten in de rivierbeddingen zien graven die daardoor bij water komen dat voor andere dieren onbereikbaar is.

In geval van regen zijn er een aantal ideeen, waarvan het horen van onweer een van de triggers kan zijn voor olifanten om een migratie in te zetten naar de winter / zomer regen gebieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olifanten vinden met hun "geheugen" de waterplaatsen

Toegevoegd na 2 minuten:
een olifant leeft in een groep
in die groep weten de oudste vrouwtjes olifanten de plaatsen waar voedsel en water te vinden is. Zij leidt de rest van de kudde daarnaar toe
zo leren de anderen dat ook weer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olifanten leven in gebieden waar water in de droge tijd vaak zeer schaars is en soms zelfs afwezig. Wetenschappelijk onderzoek heeft recentelijk echter vastgesteld dat olifanten een soort echoapparaat hebben voor water in de grond. Ze vangen met hun zeer gevoelige poten trillingen op uit de ondergrond. Water tussen zandlagen maakt immers een ander 'geluid' en olifanten herkennen dit perfect. Waar water zit, graven ze een diepe kuil; na een uurtje wordt dit meestal beloond met een slok modderwater.

Olifanten hebben tevens een erg goed geheugen. Ze herinneren zich waar er goed eten te vinden was en waar er nog drinkplaatsen zijn, ook al zijn ze er in lange tijd niet geweest.