Vleermuizen kunnen zien, horen, voelen en ruiken. Sommige mensen denken dat vleermuizen blind zijn maar dat is niet zo. Hun gehoor is het best ontwikkeld van alle landzoogdieren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om zich te oriënteren zendt een vleermuis een signaal uit dat weerkaatst op voorwerpen in de omgeving. De weerkaatsing (echo) vangt de vleermuis op met zijn oren en daardoor kan hij de plaats (locatie) en de vorm van die voorwerpen bepalen. Aan het uiterlijk van vleermuizen kun je goed zien dat echolocatie voor hen erg belangrijk is. De vorm van de oren en snuit is vaak helemaal aangepast aan het uitzenden en ontvangen.

Vleermuissoorten verschillen onderling nogal. Er zijn grote en kleine vleermuissoorten. Sommige hebben de afmeting van een hommel, andere die van een poes. De meeste fruiteters, zoals vliegende honden, gebruiken hun ogen veel, vliegen niet in donker maar wel in de schemering en gebruiken vrijwel geen echolocatie.
Insecteneters daarentegen zijn vooral actief in het donker. Ze oriënteren zich daarbij bijna uitsluitend op het gehoor.

Toegevoegd na 5 dagen:
Daarnaast hebben vleermuizen hebben smaakzin. Ze proeven eerst de chemische samenstelling van een prooi voor ze deze gaan eten, om te checken of deze giftig is.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat met hun smaakzin? Hebben ze dat wel of niet?
SimonV
7 jaar geleden
Ja, ze hebben ook smaakzin.
Ze proeven eerst de chemische samenstelling van een prooi voor ze deze gaan eten, om te checken of deze giftig is. http://www.livescience.com/20456-bats-taste-prey-eating.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi. Dat ontbreekt nog in je antwoord :-)
SimonV
7 jaar geleden
'k Heb het toegevoegd. ;-)