Waarom groeit de ene boom weer uit na te zijn omgehakt , de ander niet ?

Twee bomen zijn omgehakt tot kort boven de grond . Het zijn esdoorns . Eén exemplaar heeft deze zomer allemaal kleine zijtakjes gekregen van vlak onder de stam, de andere lijkt morsdood te zijn. Hoe kan dit ? De bomen werden tegelijkertijd omgezaagd. Kunnen bomen verder leven als ze zijn omgehakt en is er kans dat het "dode " exemplaar volgend jaar wel weer tekenen van leven vertoond ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.7K

Het beste antwoord

Als bomen omgezaagd worden hebben ze ineens geen takken meer waar de sapstroom heen moet gaan.
De wortels van deze boom weten niet dat er boven de grond geen takken meer bestaan.
Dus gaat de sapstroom gewoon door en kan de boom verdrinken in zijn eigen sapstroom.
Niet bij alle bomen gebeurt het.
Het is afhankelijk van de soort en de conditie van de boom.
Bomen die nu wel uitlopen kunnen volgend jaar alsnog dood gaan, maar soms ook niet.
Sommige soorten bomen gaan bijna altijd dood na het afzagen terwijl andere soorten altijd weer uitlopen.
Esdoorn's kunnen er slecht tegen.