Zou de mens beter functioneren bij een hoger zuurstof percentage in de lucht, of misschien juist bij een lager?

Onze lucht bestaat voor 21% uit zuurstof. Maar stel dat dat toeneemt of afneemt met stel 10% of meer, zouden we dat overleven? Waaraan zouden we dat voelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen meer zuurstof zou beter zijn. Allerlei middelen om "beter te sporten" zorgen ervoor dat je meer zuurstof krijgt in je bloed. Als je uitgeput ben sta je ook naar lucht te happen, ik neem aan voor de zuurstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je 10% van 21% (19%-23%) of 10% + /- 21% (11%-31%)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof ooit bij biologie gehoord te hebben dat ons lichaam reageert op het CO2 gehalte in de lucht.

Antwoorden (2)

Als het zuurstofpercentage in de lucht met 10 % toeneemt, zouden we dat niet overleven omdat overal en nergens bij de minste of geringste vonk brand uit zou breken. Zuurstof is namelijk extreem brandbaar.
Voor onszelf voelt het wel even lekker aan, die extra zuurstof, je wordt er een klein beetje high van en je kunt iets meer inspanning leveren. Maar nog steeds niet genoeg inspanning om die wereldwijde branden te blussen. Dus liever niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuurstof is niet brandbaar, het is wel nodig om een ander stof te laten ontbranden en het vuur wakker te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, juist. Fijn. Maar daarom is mijn antwoord niet fout. Het henst als de neten.
Ja, dat is best prettig. In het ziekenhuis is het gebruikelijk gelijk pure zuurstof via een slangetje in de neus toe te voeren als het bloed-hemoglobine niet volledig met zuurstof is verzadigd. Lagere absolute hoeveelheden zuurstof komen voor in het hooggebergte en zijn bedreigend voor de gezondheid.

Een hoge druk zuurstofbehandeling kan goed werken bij slecht genezende wonden en gangreen, omdat het zuurstof daar via diffusie bij de weefsels moet komen scheelt het als de zuurstofdruk flink wat hoger is.