Waarom blijven vogels niet in het zuiden?

N.a.v. van de vraag van gast waarom vogels naar het zuiden trekken. Wat ik mij elk jaar weer afvraag is: waarom blijven ze daar niet, maar komen ze elk jaar ook nog eens weer terug naar ons koude kikkerlandje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel: Frequent Flyer Miles :)

Het beste antwoord

Omdat de omstandigheden voor broeden en jongen grootbrengen hier dan gunstiger zijn. Uit noodzaak geboren dus. Als het niet zo was dan bleven ze daar. ;)

Sommige trekvogels hebben bijvoorbeeld ontdekt dat ze de koude wel kunnen overleven hier en als ze maar genoeg gevoederd worden ze helemaal niet weg hoeven te trekken. En die zie je daardoor meer in Nederland in de winter dan eerst.

Van de andere kant zijn er ook dieren die ontdekt hebben dat het lekker warm kan zijn hier en dat die ooievaars in die opfokstations voor het grijpen zijn, omdat ze zelf beschermd zijn (Gieren) en die trekken daarom naar het Noorden. (Wat ze niet zouden doen overigens als het in het zuiden voor hen gunstiger was.)

Zo vliegen ganzen ook naar het zuiden, maar dan is dat zuiden wel Nederland en vliegen ze na de winter weer naar het noorden. Omdat dan daar voor hen de omstandigheden beter zijn. Het is allemaal heel relatief dat "Zuiden".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Niet helemaal goed, is niet direct gerelateerd aan de temperatuur. Wel indirect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het dan ook niet alleen over de temperatuur, dacht ik :)

Andere antwoorden (2)

In de zomer is het daar weer te warm.
Stelletje zeikers eigenlijk die vogels ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vicsie,Vicsie, Vogels zeiken niet,ze schijten alleen maar en dat is een verschrikkelijke troep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lig hier dubbel om die laatste zin.+1
Heel simpel: omdat het voedsel daar opraakt.
AWM