Kun je het uiterlijk van iemand uit DNA halen?

Stel je vindt een haarvan een onbekend persoon, is het mogelijk om te zien hoe de gehele persoon er uit ziet aan de hand van het DNA in die haar? (Met toekomstige technologie en kennis)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Niet helemaal, hoe goed de technieken ook zullen zijn. In elke lichaamscel zit hetzelfde DNA. In haarcellen zit dus niet alleen informatie over de kleur en structuur van je haren, maar ook over kleur van de ogen, vorm van de handen, het gezicht, etc.

Echter wordt je uiterlijk (fenotype) niet alleen bepaald door je DNA (genotype), maar ook door de invloed van buitenaf. Hierbij kan je denken aan ziektes, voeding, verzorging, maar ook klimaat en milieu. In je DNA zal misschien staan dat je een blanke huid hebt, maar als je bijvoorbeeld elke week onder de zonnebank ligt, dan zal het uiterlijk (fenotype) veranderen.

Het zou logisch zijn dat je iemands uiterlijk uit het DNA zou kunnen halen, maar dit is niet helemaal zo. Invloeden van het milieu worden namelijk niet vastgelegd in het DNA. Ook met toekomstige technologieën is dit niet mogelijk. Je kan in ieder geval vaststellen of het een man of een vrouw is en enkele andere grove kenmerken, maar het volledige uiterlijk zal niet helemaal mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, en niet eens zo heel ver in de toekomst. de politie gebruikt al soortgelijke techniek. als ze een haar, bloed of speeksel vinden kunnen ze daar een grof beeld mee maken met de computer. bijvoorbeeld de lengte, schouderbreedte, huidskleur, kleur ogen etc.

kijk eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Desoxyribonucle%C3%AFnezuur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kan inderdaad veel, maar ik denk dat je dan niet het hele DNA van de haar op volgorde gaat brengen, maar zoeken naar overeenkomsten met genen waar je wat van wilt weten, blauwe ogen bijvoorbeeld, maar ook genen die typisch bij bepaalde rassen veel meer voorkomen dan bij andere rassen. Daardoor is het wat beperkt, voor elke eigenschap moet je dan een match in het gevonden DNA zoeken. Als er overeenkomende DNA fragmenten tussen het onderzochte gen en het DNA van de vermoedelijke dader zitten, dan hechten die overeenkomende gedeeltes goed en kun je een match vaststellen. De ontwikkelingen zijn heel snel gegaan, en er zijn dacht ik chips waarop je heel veel van dat soort tests tegelijkertijd kunt doen.