Spulletjes en stickers met ‘glow in the dark’ zijn behandeld met een bepaald pigment (een kleurstof). Deze kleurstof kan licht opnemen om het vervolgens weer af te geven. Dit herhaalt zich dag in dag uit tot wel 10 jaar! Maar er zijn ook een heleboel ‘glow in the dark’-producten met heel weinig lichtgevend pigment, waardoor ze snel zijn uitgewerkt.
‘Opladen’ doe je door overdag je gordijnen te openen zodat er licht in je kamer komt, of je lampen een kwartiertje aan te doen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Glow-in-the-dark houdt in dat energie wordt geabsorbeerd en weer uitgestraald.

Als het materiaal energie opneemt (bijvoorbeeld als er licht opvalt) ontstaat er meer kinetische en potentiële energie in het atoom. Hierdoor raakt een elektron in aangeslagen toestand.

Een atoom bestaat uit verschillende schillen (k-,l-,m-schillen). Hoe dichter een elektron zich bij de kern bevindt hoe stabieler het elektron is. Wanneer een elektron in aangeslagen toestand verkeert zit dit elektron in een hogere schil, dus verder van de kern vandaan. Om terug te vallen naar een schil dichter bij de kern zal het elektron uiteenvallen in een foton en in een elektron met minder energie. De fotonen worden gezien als licht (straling).

De afstand die het elektron aflegt wanneer deze terug valt heeft een bijbehorende frequentie van licht. Er zijn dus slechts enkele frequenties waar te nemen.

Bij Glow-in-the-dark kan het terug vallen van de elektronen tot enkele uren later gebeuren. Als het elektron heel snel terug valt (binnen 1/100000 seconden) dan spreekt men van fluorescentie. Duurt het echter veel langer (enkele uren) dan spreekt men van fosforescentie.

Bij Glow-in-the-dark sticks is er sprake van een iets ander proces. Er wordt geen energie opgenomen maar de elektronen komen in aangeslagen toestand door een chemische reactie. Deze ontstaat doordat twee verschillende stoffen met elkaar reageren.
fremar
7 jaar geleden
Omdat je het in de catergorie biologie hebt geplaatst dat mij de glow in the dark, als algemeen begrip voor verscheidene verschijnselen, denken aan bioluminescentie.

Dieren die licht produceren door middel van bioluminescentie hebben hiervoor speciale organen. In deze organen bevindt zich een luciferine, samen met een luciferase als enzym. Luciferine en luciferase zijn algemene termen voor respectievelijk de lichtproducerende stof en het bijbehorend enzym. Wanneer luciferine geoxideerd wordt onder invloed van luciferase, komt licht vrij:

luciferine + O2 —luciferase→ oxyluciferine + licht
De kleur van het licht is hierbij afhankelijk van het luciferase-enzym. Deze reactie is erg efficiënt. Bijna alle energie die vrijkomt wordt omgezet in licht.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bioluminescentie

Maar het kan ook zijn dat je bedoelt fosforescentie. Dat fenomeen werkt heel anders. Hierbij wordt namelijk licht overdag pas uitgezonden als het donker is, omdat de fotonen waar licht uit bestaat heel lang in de atomen blijven en pas na een tijdje worden uitgezonden.

Maar ook wordt onder glow in the dark wel fluorescentie bedoeld. Daarbij wordt een object bijv. in het donker beschenen met uv licht, dat mensen niet kunnen zien, maar door de bestraling van uv licht gevoelige stoffen wordt het uvlicht omgezet in zichtbaar licht. Deze methode wordt gebruikt bij tl-buizen.
erotisi