Welke voedingsstoffen zitten er in potgrond (veel meer) die er in fijn zand niet zit en die reducenten nodig zijn bij hun omzettingsproces?

Ik moet namelijk kunnen vaststellen waarom er bij fijn zand geen reducenten aanwezig zijn die een papierstrookje (cellulose) kan afbreken en bij potgrond wel.

Het zal wel te maken zijn met voedingsstoffen, maar ik moet precies weten welke dit zijn die de bacteriën nodig zijn voor hun omzettingsproces.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

in het kort órganisch materiaal'. Zand bestaat namelijk alleen maar uit silicium oxide en wellicht wat ijzer oxide. Potgrond bestaat uit gecomposteerd groen afval of turf.

De bacterien die papier (cellulose) afbreken, zullen dus vooral op de houtvezels afkomen welke deels bestaan uit cellulose.