Kan een kip van geslacht veranderen?

lijkt me duidelijk zo, heb er wel eens van gehoord maar kan het moeilijk geloven.

Toegevoegd na 4 minuten:
En hoe gebeurt dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
13.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar wel interessant:
Je schijnt een soort kiphanen te hebben (of hoe je dat ook moet noemen) die aan de ene kant van het lichaam kip zijn en aan de andere kant haan, dus links kip en rechts haan. Klinkt ongelofelijk, te bizar om waar te zijn, maar ik ben nog nergens tegengekomen dat het niet waar is, dus het lijkt toch wel echt te zijn.
http://vogels.nieuwslog.nl/article/vogels_99489/Wetenschappers_lossen_het_geheim_op_van_de_half_haan_kip_mysterie.html

Het beste antwoord

Het schijnt te kunnen:

"Bijna steeds maakt het vrouwelijke geslacht plaats voor het mannelijke, bijna nooit omgekeerd. Het best bekend is dit, bij vogels. Voorbeeld: kippen die normaal eieren legden, die bevrucht zijn geworden èn uitgebroed, gingen geleidelijk aan, de kenmerken van een haan vertonen en oefenden daarna volmaakt de functies van de haan uit, d.w.z. zij bevruchtten eieren! Men stelt zich deze mogelijkheid zo voor,dat deze dieren genetisch mannelijke dieren zijn, die zich aanvankelijk in vrouwelijke richting hebben ontwikkeld, doch waarin de mannelijke tendentie langzamerhand de overhand heeft gekregen en tenslotte zijn stempel drukt op het dier." (zie bron 1)

De 2e bron geeft aan dat bij vogels het geslacht wordt bepaald bij de hen (XY) ion tegenstelling tot mensen. Waarschijnlijk dat daar iets anders loopt.

De 3e bron laat zelfs kippen zien die half/hen/half haan zijn (kun je dus letterlijk een halve haan bestellen).

Ik wist het niet, weer iets geleerd, bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem ^^ en bedankt voor de moeite!

Andere antwoorden (5)

Transsexuele kippen en hanen....

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook in onze DNA zit opgesloten dat we van geslacht kunnen veranderen. Ieder reprodutief organisme kan dat. Dus ja, theoretisch gezien kan het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker kan dat, het gebeurd nog al eens in een kippenlegbatterij, waar natuurlijk alleen maar dames zitten.
Dit is eigenlijk volkomen onnatuurlijk en de natuur heeft er voor gezorgd dat in zo'n geval van alleen vrouwtjes, er ineens een vrouwtje een mannetje wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, ik heb pas een ''half haantje'' besteld in een restaurant en constateerde bij het opdienen dat het toch echt een kip was. Het is dus wel degelijk mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt !
Nee, niet letterlijk. Dit hangt helemaal af van de temperatuur bij het broeden op deze manier kunnen ze dus van geslacht veranderen. Bij lage temperatuur is het vaak mannelijk en bij hoge vrouwelijk. De kip bepaalt het geslacht maar dit kan dus veranderen door de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna steeds maakt het vrouwelijke geslacht plaats voor het mannelijke, bijna nooit omgekeerd. Het best bekend is dit, bij vogels. Voorbeeld: kippen die normaal eieren legden, die bevrucht zijn geworden èn uitgebroed, gingen geleidelijk aan, de kenmerken van een haan vertonen en oefenden daarna volmaakt de functies van de haan uit, d.w.z. zij bevruchtten eieren! Men stelt zich deze mogelijkheid zo voor,dat deze dieren genetisch mannelijke dieren zijn, die zich aanvankelijk in vrouwelijke richting hebben ontwikkeld, doch waarin de mannelijke tendentie langzamerhand de overhand heeft gekregen en tenslotte zijn stempel drukt op het dier. Men moet een interseks niet verwarren met een hermafrodiet. "Hermafroditisme"(naar Hermaphroditus) is het verschijnsel dat alle individuen van één soort normaliter mannelijke en vrouwelijke geslachtsklieren bezitten (of één geslachtsklier die beide functies in zich verenigt). Dit is normaal bij vele (vooral lagere) diersoorten.Bij de mens komt het heel zelden voor dat een individu (onvruchtbaar) zaadbal- én eierstokweefsel bezit; echter pseudohermafroditisme (= lichamelijke interseksualiteit) komt wel vaker voor.