Waarom heeft een muis een staart?

Ik zag op het werk een muis lopen. De staart van de muis leek slechts achter het diertje aan te slepen.

Erover nadenkend, vraag ik me af: wat is het nut van de staart voor de muis? Wat doet een muis met zijn staart?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
12.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig. Ik zag vandaag ook een muis op het werk... en dat was uiteraard helemaal niet de bedoeling!!!
You know what I mean...
Antoni
11 jaar geleden
Ik begreep niets van de vraag... Gelukkig maakt de foto veel duidelijk... ;-)

Het beste antwoord

De staart heeft een aantal buitengewoon handige functies:
- Temperatuur regulatie: als het koud is, dan zal de muis zijn staart onder het lichaam plaatsen, anders werkt als een radiator om warmte af te voeren. Bedenk dat een muis een zeer hoge metabolisme heeft, en is zeer goed geïsoleerd met z'n dikke vacht. Zonder een kale staart zou een muis snel oververhit kunnen raken.
- Balans, vooral bij het springen en klimmen.
- Zwemmen. Muizen zijn minder handig in het water dan hun neefjes de ratten, maar reken maar dat een muis z'n staart gebruikt om vaart te maken in het water.
- Zelfverdediging: net zoals veel soorten hagedissen kan de muis zijn hele staart of een deel van het huid losraken. Dat kan een vijand of roofdier even afleiden. Deze mechanisme is echter minder goed ontwikkeld dan b.v. in hagedissen, die een redelijk "schone" wond achterhouden. In het geval van een muis (of een rat) is het een regelrechte wond die kan infecteren en alsnog de dood van het beestje betekenen. Wie vaak genoeg met labmuizen werkt, komt vanzelf hierachter.
- Communicatie: de houding, positie en beweging van de staart is net zoals bij veel andere zoogdieren een manier om te communiceren. Wat de betekenis is van de 'standen' van de staart van een muis weet ik niet, maar ik kreeg ooit een hele college hierover van een onderzoeker van het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum) die dagelijks met labmuizen werkte. Ik ben al die kennis (helaas) direct vergeten.

Dus zeker geen toeval of willekeur van de evolutie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!

Andere antwoorden (4)

De lange staart van een muis is handig bij het springen. De soorten met lange staarten hebben meestal ook lange achterpootjes.
Zo’n muizenstaart lijkt op een kralensnoer. Hij bestaat uit heel veel kleine botjes met een dun velletje erover. Als de muis gegrepen wordt door een vijand laat het velletje vaak los of breekt de staart af. Dan is de muis wel een stukje korter, maar hij leeft een stukje langer. Als het vel van zijn staart af is gaat de staart dood. De muis bijt dan het dode stukje van zijn staart zelf af.
Amadea
11 jaar geleden
De lange staart van een muis is handig bij het springen.
11 jaar geleden
Klimmen, google maar eens op afbeeldingen van de dwergmuis. Volkomen staartloos kan eigenlijk niet vanwege de ontwikkelingsbiologie, je hebt een stuk wervelkolom nodig om er een schoudergordel of bekken met extremiteiten aan te leggen. Bij kikkers wordt de volledige staart na weliswaar na de metamorfose geresorbeerd, maar wij komen uit een andere evolutielijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de functie van een staart van een muis kan varieren:

zo kan ie er beter mee klimmen, door zijn meerdere aangrijpingspunten. Of balanceren, net zoals bijvoorbeeld de staart van een vliegtuig het vliegtuig in balance houdt, wat dus ook helpt bij het springen.
En ook bij gedragsuitdrukking, communicatiemiddel is een staart handig, zo kan de muis met de staart roffelen mocht deze zich bedreigd voelen. Net zoals een ratelslang dat ook doet.
Ook zal lichaamstaal met de positie van de staart andere muizen duidelijk maken in welke staat deze verkeert.
Muizen in gevecht is de staart een zwakke plek: deze wordt vaak gegrepen.
Ook met graven heeft de staart een goede werking door het beter kunnen doortasten, manoevreren en orienteren in aarde.