Welke werkzame stof in aspirine zorgt voor een betere bloei van rozen?

Een aspirientje in lauwwarm water oplossen wordt vaak als oplossing gegeven als rozen niet goed willen bloeien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Het werkzame bestanddeel in aspirine is acetylsalicylzuur, dit werkt bacterie-dodend in het water van snijbloemen, geeft verder geen voeding.

Door een correcte behandeling kan je het vaasleven van snijbloemen aanzienlijk verlengen. Het is een heel goed idee om het water dagelijks te verversen en regelmatig een stukje van de stengel af te snijden. In het water vermenigvuldigen bacteriën zich snel en massaal, wat er voor kan zorgen dat de vaatbundels in het snijvlak verstopt raken en er onvoldoende water door de bloemen kan worden opgenomen. Vers water en het afsnijden van de stengels kan hieraan verhelpen. Maar zorg er steeds voor dat je de stengels afsnijdt met een scherp mes of een goede snoeischaar. Doe dit nooit met een gewone schaar (misschien ligt hier je probleem?). Een gewone schaar snijdt onvoldoende en drukt de vaatbundels dicht. Snij ook schuin om het oppervlak onderaan de stengel groter te maken. Het is ook een goed idee na aankoop thuis een stukje van de stengel te snijden, tijdens het transport zullen de bloemen proberen water aan te zuigen en een luchtbel kan op dat moment een goede wateropname in de vaas verhinderen.

Andere huis-tuin-en-keuken-middeltjes zijn er ook vaak op gericht de bacteriegroei te beperken bv. toevoegen van een scheut bleekwater, aspirine of een koperen munt in het vaaswater. Let hier echter mee op want in een te hoge concentratie zijn bleekwater en aspirine schadelijk voor planten. Vaak wordt ook gezegd een scheut limonade in het water te doen om de bloemen te voeden, maar dit betekent ook voedsel voor bacteriën en kan hun groei aanzienlijk stimuleren. Gebruik wel steeds bloemenvoedsel dat je meekrijgt met de bloemen, dit bevat alles voor een optimaal vaaswater voor je bloemen. Alvast succes!
Z512099