wat is de overeenkomst tussen plaquevorming en botvorming?

En kan iemand mij ook vertellen waarom je als jonge roker meer plaquevorming vormt als je ouder wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Het beste antwoord

Tussen Botvorming en Plaquevorming bestaat er geen enkele overeenkomst:
Plaquevorming word veroorzaakt door de bacteriën die in de mond leven en zich voeden met jouw etensresten.
Deze plaque is eigenlijk niks anders dan een combinatie van bacteriën en etensresten en afvalstoffen die deze bacteriën op de tanden achterlaten.
Daarom,na elke maaltijd goed tandenpoetsen,doe je dat niet dan kan deze plaque verkalken tot een steenharde laag en deze laag noemt men tandsteen en dat is iets dat enkel een tandarts kan verwijderen,laat het zo ver niet komen.
Bij Botvorming is het zo dat mensen en dieren Calcium in het lichaam hebben en deze Calcium halen we voornamelijk uit onze voeding en dranken zoals groenten,water,fruit en melk en melkproducten.
Het lichaam maakt met deze calcium via de lichaamseigen cellen botten daar waar het nodig is en dat steeds weer opnieuw,niet alleen maar om het lichaam te laten groeien want een volwassen mens bvb groeit niet meer,ha zou je denken?
Als volwassenen lange tijd grote krachtinspanningen doen dan worden spieren en botten sterker en wel door de botten dikker te laten worden en ook daar gebruikt het lichaam weer nieuwe calcium voor,dus een volwassen mens groeit ergens wél nog hé?, en wel zijn leven lang,en ook om een gebroken bot weer te herstellen.
En tegengesteld aan plaque komen daar geen bacteriën bij kijken en zo bestaat er dus tussen Plaquevorming en Botvorming geen enkele overeenkomst.

Bron één gaat over Tandplaque en hoe het ontstaat en wat eraan te doen.
Bron twee is eigenlijk meer iets voor volleerde artsen en bottendokters maar het is wel een mooie en waardevolle aanvulling op Bron drie dat waarschijnlijk méér iets is voor jouw jonge jaren.
Zorg goed voor jezelf en blijf vooral gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Volgensmij gaat het met plaquevorming over de vetstoffen die in de bloedbaan ophopen, en niet over etensresten

Andere antwoorden (1)

Het gaat bij plaque hier inderdaad om verdikking van de aderwanden, ook wel aderverkalking genoemd.
Botten worden uit calcium = kalk (in de volksmond) gevormd.
De overeenkomst is dus 'verkalking'.
een jaar geleden