Vuurvliegjes zijn kevers die licht kunnen uitzenden. Het verschijnsel heet bioluminescentie.

De kevers hebben in hun achterlijf organen die zijn opgebouwd uit lichtgevende cellen. Een laagje zeer fijne kristalletjes werkt als een reflector.

In de cellen vindt een chemisch proces plaats waarbij licht ontstaat. Voor dat chemische proces zijn twee speciale stofjes nodig: luciferine en luciferase. Luciferase zorgt er voor dat zuurstof zich kan binden met luciferine. Bij die (oxidatie)reactie komt energie vrij in de vorm van koud licht.

Vuurvliegjes kunnen het licht aan en uit zetten. Iedere soort heeft zijn eigen signaal. Zo kunnen de mannetjes en de vrouwtjes van dezelfde soort elkaar vinden in het donker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuurvliegjes zijn kevers die licht kunnen uitzenden. Het verschijnsel heet bioluminescentie.

De kevers hebben in hun achterlijf organen die zijn opgebouwd uit lichtgevende cellen. Een laagje zeer fijne kristalletjes werkt als een reflector.

In de cellen vindt een chemisch proces plaats waarbij licht ontstaat. Voor dat chemische proces zijn twee speciale stofjes nodig: luciferine en luciferase. Luciferase zorgt er voor dat zuurstof zich kan binden met luciferine. Bij die (oxidatie)reactie komt energie vrij in de vorm van koud licht.

Vuurvliegjes kunnen het licht aan en uit zetten. Iedere soort heeft zijn eigen signaal. Zo kunnen de mannetjes en de vrouwtjes van dezelfde soort elkaar vinden in het donker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waren julie nu precies tegelijk, met dit antwoord ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak, en Jelle zit in Duitsland
Een opmerkelijke eigenschap is het vermogen om licht te produceren, wat bioluminescentie wordt genoemd. Het licht wordt zelfstandig en op biochemische wijze ‘gemaakt’ in aparte organen aan het achterlijf en is meestal geelgroen van kleur (soorten uit de verwante familie Phengodidae ("glow-worms" in Amerika) kunnen uit aparte lichtorganen zowel groen als rood licht uitstralen (geslacht Phrixothrix)). Het licht wordt geproduceerd door de oxidatie van het pigment luciferine door het enzyme luciferase, een biochemische reactie waarbij licht ontstaat. Onder de laag lichtproducerende cellen zit dikwijls een laag cellen waarin kleine kristallen zitten die het licht naar buiten reflecteren.
Misschien een moeilijk verhaal, maar lees de link even na, dan wordt het wat duidelijker.
Bronnen:

* nl.wikipedia.org/wiki/Glimwormen