Welke drie typen neuronen en welke twee typen neurieten zijn er?

En wat is van elk hun functie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.6K

Het beste antwoord

Er zijn sensorische zenuwcellen, motorische zenuwcellen en schakelneuronen. Dit zijn de 3 typen neuronen.

Sensorische zenuwcellen zijn neuronen die impulsen van de receptoren* naar het CZS** stuurt.
Dus als je bijvoorbeeld je teen stoot dan merkt een receptor dat op en die stuurt een signaal naar je hersenen.

Motorische zenuwcellen zijn neuronen die een impuls van je CZS naar de effectoren*** stuurt.
Dus als je je teen hebt gestoten krijgt je CZS een impuls van je sensorische zenuwcel. Je CZS (in dit geval je hersenen) geven dan een impuls aan je motorische zenuwcellen die ervoor zorgen dat je effectoren je teen wegtrekken.

Schakelneuronen zijn neuronen die impulsen doorgeven binnen het CZS.
Dus de impuls die van je sensorische zenuwcellen aankomt in je CZS word door je schakelneuronen verdergeleidt naar bijvoorbeeld je hersenen.

Het klopt eigenlijk niet dat ik zeg hersenen, je hersenen bestaan ook uit neuronen en is gewoon 1 geheel met je CZS, maar op deze manier probeerde ik het wat makkelijker te maken.

*=Prikkelgevoelig zintuig dat een stimulus omzet naar een zenuwprikkel (impuls). In het voorbeeld is de stimulus dus de aanraking met je teen.
**=CZS staat voor je Centrale ZenuwStelsel. Je CZS staat voor je hersenen en je ruggenmerg.
***=Orgaan dat door een zenuwprikkel van je motorische zenuwcellen een reflex in gang brengt. In het voorbeeld dus je spier die je voet wegtrekt.

Verder heb je een neutriet met EN zonder mergschede*.
Het is gebruikelijker een neutriet een axon te noemen. Een axon is een lange uitloper uit een zenuwcel (neuron) die een impuls doorgeeft aan een andere zenuwcel of aan een motorisch eindplaatje**.

Een axon zonder mergschede geeft een impuls minder snel door dan een axon met mergschede.
Een mergschede is een omhulsel om een axon die geen elektrische impuls*** geleidt. Door dit omhulser is een impuls dus gedwongen om sprongen te maken tussen bepaalde stukken van het axon. Hierdoor kan een axon met mergschede een hogere snelheid halen.
Een axon zonder mergschede maakt dus geen sprongen omdat er geen omhulsel is die ervoor zorgt dat er geen geleiding plaats kan vinden. Hierdoor is een axon zonder mergschede slomer.

*=Een mergschede is een omhulsel om een axon die geen impulsen kan geleiden.
**= Een ''plaatje'' dat bevestigd is aan je effector (spieren of een ander orgaan). Dus in het voorbeeld van net word de impuls van je motorische zenuwcel dmv het motorisch eindplaatje omgezet tot een reactie in de spieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tekst bestond al uit 2500tekens dus bij deze de derde betekenis:
***=Een impuls bestaat sowieso uit een elektrische schok, dus overal waar impuls staat kan je er: elektrisch voor zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Namens FokkeEnSukke bedankt voor het maken van zijn huiswerk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha xD. Als hij dan al zo ''lui'' is om zijn huiswerk niet te maken, dan denk ik ook niet dat hij de moeite neemt om dit over te schrijven. En verder zie ik nergens staan dat dit huiswerk is en in zijn profiel zie ik geen leeftijd. Alhoewel ik je gedachtegang wel snap xD.