Hebben mensen ooit een apart soort dieren gemaakt? Zo ja, welke?

We kennen natuurlijk het fokken van honden, maar dat heeft volgens mij niet echt tot een apart soort honden geleid.
En we kennen natuurlijk de muilezel en muilpaard, maar die kunnen niet echt vruchtbare nakomelingen krijgen evenals de liger.

Maar in laboratoria is natuurlijk ook veel geëxperimenteerd met dieren (bijv. muizen en fruitvliegjes).

Zijn daaruit ooit aparte soorten uit ontstaan, dus soorten die gekruist kunnen worden en vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen?

Toegevoegd na 18 minuten:
Laatste zin is dus niet correct, moet zijn 'dus soorten die niet gekruist kunnen worden...'

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
7 jaar geleden
Nee, het is onmogelijk om dan vruchtbare nakomelingen te kunnen verkrijgen.
erotisi
7 jaar geleden
http://www.rantpets.com/2015/06/03/15-strangest-hybrid-animal-breeds-you-didnt-know-existed/

Antwoorden (1)

Helaas, nee.

Hoewel we er in zijn geslaagd vele honderden, zoniet duizenden diersoorten te laten uitsterven, zijn we er nog nooit in geslaagd een geheel nieuwe diersoort te latn ontstaan, laat staan te ontwerpen.

De reden daarvoor is dat soorten niet zomaar spontaan ontstaan, maar heel langzaam en geleidelijk door kleine veranderingen in een bestaand organisme. En daar gaat , zelfs bij een eenvoudig organisme, naar mensenmaatstaven heel veel tijd overheen.

Je zou bijvoorbeeld in theorie een kolonie fruitvliegjes kunnen nemen en stapje voor ministapje de leefomgeving veranderen, waardoor ze zich genetisch moeten aanpassen om in dat milieu beter te overleven. Maar voor je ECHT de oude soort niet meer kunt kruisen met de nieuwe zonder vruchtbare nakomelingen te krijgen (want DAT is eigenlijk de definitie van een soort) zou daar vele tientallen, zoniet honderden jaren overheen gaan. Ook nu nog zijn er hel veel diersoorten die sprekend op elkaar lijken, maar door geografische scheiding aparte soorten zijn geworden. Aan de buitenkant is dat echter niet of nauwelijks te zien.

Wat we wel doen is genetische manipulatie met bijvoorbeeld gisten of bacteriën, zodat je die beestjes "natuurlijke" geur- en smaakstoffen kunt laten produceren (als alternatief voor chemische, die uiteindelijk hetzelfde zijn van samenstelling maar dan kun je geen ''natuurlijk" meer op je pakje zetten). Het is ook maar de vraag in hoeverre dit echt andere soorten zijn, en wat hun overlevingskansen zijn in het wild. Het is eigenlijk meer een variatie op een thema, zoals koeien die een menselijk eiwit produceren (de nakomelingen van stier Herman, een niet helemaal gelukt genetisch project) nog steeds gewone normale koeien zijn, die zich gewoon met andere koeien (stieren) kunnen voortplanten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Zou de hybride kameel nog nakomelingen kunnen krijgen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Hybride_(biologie)