Welk probleem lost de theorie 'verschuiving van continenten' op?

Ik had een documentaire gezien over Charles Darwin en dit is een vraag van vele die ik heb gekregen door het zien van deze film. Volgens de film loste het verschuiven van de continenten een probleem op... Welk probleem? Het gaat ten minste wel over de evolutie(theorie)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
erotisi
8 jaar geleden
Het voórkomen van gelijksoortige dieren en gronden op ver van elkaar gelegen landen
erotisi
8 jaar geleden
Hoewel het antwoord van Maarten ook leerzaam is wat betreft de evolutietheorie denk ik niet dat dát het probleem weergeeft waarvoor de verschuiving van continenten een oplossing voor is. Wat van belang was is dat er gelijksoortige dier en plantfossielen werden gevonden aan de kusten van verschillende continenten: "Toen stelde onderzoeker Alfred Lothar Wegener dat Zuid-Amerika en Afrika wel heel goed op elkaar aansloten en dat deze inderdaad ooit aan elkaar hebben moeten gezeten. Ook wees hij erop dat plant- en dierenfossielen die aan de randen van beide continenten werden gevonden sterk op elkaar leken en dat het onmogelijk is dat deze dieren die flinke oceaan hebben overgestoken. Nog een bewijsstuk dus dat de twee continenten ooit aan elkaar vast zaten." http://www.scientias.nl/de-aarde-in-het-verleden-van-supercontinent-tot-zeven-werelddelen/
erotisi
8 jaar geleden
Of op de engelse wikpedia: "Evidence for the movement of continents on tectonic plates is now extensive. Similar plant and animal fossils are found around the shores of different continents, suggesting that they were once joined. The fossils of Mesosaurus, a freshwater reptile rather like a small crocodile, found both in Brazil and South Africa, are one example; another is the discovery of fossils of the land reptile Lystrosaurus in rocks of the same age at locations in Africa, India, and Antarctica.[42] There is also living evidence—the same animals being found on two continents. Some earthworm families (e.g. Ocnerodrilidae, Acanthodrilidae, Octochaetidae) are found in South America and Africa, for instance."

Het beste antwoord

Juist het feit dat het nauwelijks voorkomt dat diersoorten op verschillende continenten voorkomen die ver uit elkaar liggen levert de oplossing van een evolutionair vraagstuk op. Neem bijvoorbeeld Australië en Afrika. 200 miljoen jaar geleden lagen die aan elkaar vast omdat er toen maar 1 continent was, Pangaea genaamd. Uit die tijd zijn fossielen bekend die duidelijk maken dat er toen alleen zeer primitieve, kleine zoogdieren leefden. En kijk nu eens. Afrika en Australië zijn allebei enorme landmassa's met zowel gematigde als tropische streken, gebergten, bossen, graslanden en woestijnen. Qua omstandigheden dus goed vergelijkbaar. In Afrika leven allerlei bekende zoogdieren als apen, antilopen, zebra's, leeuwen, olifanten en noem maar op. Niet één van die soorten vind je van nature in Australië. Daar komen hoofdzakelijk buideldieren voor die in Afrika weer volkomen onbekend zijn. Niet alleen de bekende kangoeroes en koalabeertjes, maar ook buidelwolven, buidelkatten, buideldassen, buidelmollen, buidelmiereneters en nog veel meer. De evolutionaire les hieruit is dat soorten zich altijd aanpassen aan hun omgeving en dat die aanpassingen berusten op min of meer toevallige veranderingen in het erfelijk materiaal. Zoogdier of buideldier (de eerste worden als minder primitief beschouwd dan de tweede), ze ontwikkelen zich tot soorten met dezelfde aanpassingen aan dezelfde omstandigheden en toch zijn het volkomen verschillende soorten. Het milieu selecteert dus en moet het daarbij doen met het aanbod aan erfelijke eigenschappen en daarin opgetreden mutaties. Dat is een kernpunt van de evolutietheorie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige dieren of diersoorten komen op totaal verschillende plekken op de wereld voor die ver van elkaar vandaan liggen. Hiervoor is een verklaring gezocht. Het probleem was dus hoe het te verklaren was dat dezelfde diersoorten op ver van elkaar vandaan liggende plekken voorkomen.

De verklaring die is gevonden is, dat de continenten eeuwen geleden bij elkaar lagen en aan elkaar vast zaten. Toen deze van elkaar losraakten en van elkaar vandaan dreven, gingen de op het land levende dieren vanzelf mee.
Antoni