waarom zijn aangespoelde haaientanden zwart?

ik heb op het strand bij de Kaloot een aantal haaientanden gevonden en die zijn zwart. hoe komt dit? wat voor scheikundig proces zit erachter dat ze van wit naar zwart veranderen?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

de witte zijn "verse" en de zwarte fossielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is dat omdat ze afgestorven zijn, de zenuwen dus. Net zoals je bij mensen wel eens een zwarte tand ziet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Kaloot vind je inderdaad alleen maar zwarte haaientanden, maar er zijn ook lokaties waar je je bruine en grijze haaientanden kan vinden. Ik denk dat het deels ook te maken heeft met de lokatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat er een soort zwavelreactie plaats vindt met de koolstof in de tand.