Wat is het tegenovergestelde van zoogdier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
33.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Populier doet een goede gooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen "spuugdier" of "spuitdier", want een échte antoniem bestaat simpelweg niet.

Antwoorden (6)

Niet elk woord heeft een tegenovergestelde.
Misschien komt reptiel of vis in de buurt, m.d.v. dat ze (over het algemeen ) niet levendbarend zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen tegenovergestelde van maar ik zou zeggen, als het echt moet: eierleggende dieren want daar heb je dan wel mee gezegd wat het tegenovergestelde is: vogels, vissen, amfibieën en reptielen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en insecten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vogelbekdieren? :D Eierleggende zoogdieren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dat is de uitzondering die de regel bevestigd en de twee tegenovergestelden met elkaar verbinden kan.... wat is de natuur toch mooi, zomaar een missing link ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een uitzondering bevestigt de regel niet, maar ontkracht deze juist. Dit is een veel te vaak verkeerd gebruikte uitdrukking. De uitdrukking betekent dat als je een regel bedenkt die ook in heel uitzonderlijke gevallen correct blijkt te werken dan heb je een regel die door de uitzonderingen wordt bevestigd. Het gaat dus niet om een uitzondering op de regel, maar om een uitzonderlijk geval waarvoor de regel toch blijkt te kloppen. Een uitzondering op een regel is uiteraard juist een teken dat de regel niet algemeen geldig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bierkaai, dat weet ik toch ook wel maar het hele vogelbekdier dat eieren legt en zijn jongen zoogt IS toch al een uitzondering, dat wordt dat dier niet meer toch als je het hebt over eierleggende dieren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder stond er een duidelijke smiley achter mijn reactie.
Er zijn een aantal aspecten die zoogdieren onderscheiden van andere diersoorten:

Het meest opvallende is waarschijnlijk wel dat:
Zoogdieren zijn eigenlijk bijna alle dieren die hun jongen zogen met borstvoeding; Andere dieren zoals vogels vissen reptielen en amfibieën doen dat niet maar leggen eieren of bij vissen eitjes die bevrucht moeten worden, terwijl bij zoogdieren de bevruchting inwendig gebeurt. Bij zoogdieren worden de kleintjes levend gebaard terwijl bij de andere eierleggende dieren er nog een noodzakelijke ontwikkeling buiten de moeder moet plaatsvinden.

Zoogdieren onderscheiden zich behalve door melkklieren ook met zweetklieren van de huid, waarmee zoogdieren warmte kunnen verliezen.

Niet alle genoemde kenmerken zijn uniek; zo ontwikkelen ook sommige haaien een placenta en zijn ook de vogels warmbloedig. Beide groepen zijn voorbeelden van convergente evolutie; zowel de warmbloedigheid van de vogels (die afstammen van koudbloedige reptielen) als de placentale ontwikkeling van de jongen bij de haaien (een uitzondering binnen de eierleggende kraakbeenvissen) is onafhankelijk van de parallelle kenmerken bij de zoogdieren ontstaan.
Uniek voor de zoogdieren zijn wel de vacht, de gehoorbeentjes, de onderkaak en de melk- en zweetklieren.

Maar om kort een antwoord op je vraag te geven zou ik zeggen dat het tegenovergestelde van zoogdieren, alle dieren die niet zogend grootgebracht worden. En dat zijn zowat alle andere dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoogdier heeft meerdere antoniemen (zoals tegenovergestelde woorden heten), aangezien ze behoren tot de overkoepelende term (hyperoniem) "dier".
In dezelfde woordgroep behoren alle andere diergroepen, zoals weekdieren, geleedpotigen, vissen, amfibieën, reptielen, vogels, zoogdieren. Al deze woorden zou je dus als elkaars antoniem kunnen zien.

Zie ook de uitleg van meervoudige onverenigbaarheid op Wikipedia:

Soms worden woorden ook elkaars antoniemen genoemd als ze niet een woordpaar vormen, maar een grotere groep. Het woord "roos" heeft dan vele antoniemen: "tulp", "narcis", "boterbloem" enzovoort. Deze meervoudige onverenigbaarheid treedt op wanneer de leden van de woordgroep elk voor zich hyponiemen zijn van een overkoepelende term ofwel hyperoniem, in dit geval "bloem".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het tegenovergestelde van een zoogdier is een melkmachine; hij geeft geen melk maar neemt het en het is geen levend maar een dood ding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een spuugbeestje komt aardig in de buurt.