Waarom groeit de Pleurococcus het best waar de minst wind is?

Uit mijn onderzoek blijkt dat de Pleurococcus (een boomalg) het meest groeit op een kant van een boom waar de minste wind tegenaan blaast. Hoe is dit te verklaren?

Toegevoegd na 8 minuten:
*minste

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (1)

De wind is de bron van water en voedingsstoffen.
Vooral die laatste is erg van belang.
Met de wind komen ook andere stoffen mee, zoals fijnstof, in de buurt van de kust ook zout, maar ook allerlei verontreinigen en mineralen. ( voedingsstoffen )
Op plaatsen waar minder wind is, is ook de aanvoer van die stoffen aanzienlijk minder.
En zijn de groeiomstandigheden voor deze algensoort daardoor ook gunstiger.