Hoe nemen bomen CO2 uit de atmosfeer op?

Bomen nemen CO2 op uit de atmosfeer. Hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5K

Antwoorden (4)

bomen nemen co2 uit de atmosfeer op doordat ze bladeren hebben, die bladeren hebben aan de onder kant van het blad een soort mondjes die co2 etc opnemen en ook via die mondjes zuurstof vrij laten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met huidmondjes op de bladeren. Door die kleine openingen kunnen CO2, O2 en H2O passief diffunderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planten en bomen dus ook, hebben bladgroen korrels in iedere cel zitten, ze gebruiken dit om glucose (suiker) mee te maken.

CO2 + water + licht word omgezet naar C6H12O6 (glucose) + zuurstof. Dit proces heet fotosynthese.

Ik denk dat dit is hoe je bedoelt waarom en hoe bomen CO2 opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
D.m.v. de zgn. stomata (de huidmondjes of eig. bladporiën)
nemen bladeren CO2 uit de atmosfeer op .

Deze koolstofdioxide CO2,verbonden met water H2O( dat via wortelhaartjes door de bomen/planten wordt opgenomen uit de grond),samen met licht dat in de groene bladkleurstof(chlorofyl) voor de zgn fotosynthese zorgen,waaruit zuurstof en glucose worden gevormd.

Op zijn beurt wordt lichtenergie (fotons) vastgelegd in de aangemaakte glucose.

Koolstofdioxide+ water + lichtenergie= glucose + zuurstof.

Glucose,belangrijk voor de plant/boom, omgezet in suiker,lost op in water en wordt zo getransporteerd naar alle delen van de boom/plant om daar weer voor de opbouw van andere vitale stoffen te zorgen.

De boom of plant scheidt weer zuurstof uit via de boevengenoemde stomata of huidmondjes: daarom zijn bomen en planten zo belangrijk voor de productie van zuurstof.

Glucose kan overigens ook nog worden omgezet in zetmeel,dat dan weer tijdelijk in bladeren wordt opgeslagen en bovendien in cellulose,wat héél belangrijk is voor de opbouw van de celwanden van planten/bomen.

Verder kan glucose met het voedingszout Nitraat (dat de plant of boom via de wortels uit de bodem opneemt) worden veranderd in proteïnen en glucose kan bovendien nog worden omgezet in plantaardige vetten.

Dus het metabolisme van planten en bomen zijn,zoals je ziet,cruciaal voor het vormen van zuurstof,juíst omdat de opname van CO2 zo belangrijk is voor o.a. de productie en uitscheiding van de voor ons zo belangrijke zuurstof.