Hoe lang duurt een paring bij vogels? Hoe vaak wordt gepaard per seizoen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.9K
fremar
8 jaar geleden
waarschijnlijk veel verschil van vogelsoort tot vogelsoort
Amadea
8 jaar geleden
Van welke vogelsoort wil je dat weten, salouaT?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat maakt niet uit gewoon in het algemeen
Amadea
8 jaar geleden
Dat is niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
van een ijsvogel dan. gewoon van 1 vogel ik hoef er alleen 1 uit te legge.
ItisILeClerc
8 jaar geleden
Parkieten: een paar seconden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vogels paren vaker dan dat nodig is. Het is niet duidelijk hoe vaak vogels paren per seizoen. Dit hangt af van de soort of de grootte van de vogels. Het hangt ook af van de omgeving, de levenswijze en het voedselaanbod. Alsjeblieft Saloua :)
Hahahaha

Het beste antwoord

Welke vogels?
Fin,... de vogels waar ik weet van heb ( en al bezig heb gezien ) is het altijd snel voorbij.

Bij kippen is het wel heel kort.
Haan ziet kip, loopt er wat rond, soms wat raar bewegen met de vleugels, springt erop en doet zijn ding terwijl hij probeert evenwicht te houden door met de vleugels te bewegen.
Soms is het maar een tien tot twintig seconden dat ze bezig zijn.

Andere vogels hebben hele verleidingsrituelen ( nest versieren, dansen, zingen,... er zijn zo veel manieren om te laten zien dat hij de beste is aan het vrouwtje )
Dat hofmaken kan wel wat tijd innemen.

Hoe vaak ze paren per seizoen?
Weer even over kippen. Een haan heeft het best vier a vijf kippen. Sommige kippen ziet hij liever dan andere. Die gaat hij iets meer bezigen. Dus er is zelfs al een verschil tussen de kippen in een zelfde hok.

Sommige vogelsoorten paren het hele jaar door ( vb valkparkieten ) hoewel er geen eitjes komen als de omstandigheden niet goed zijn.
Duiven daarin tegen paren enkel voor de voortplanting. ( zie link naar andere vraag )

Toegevoegd na 57 seconden:
https://www.youtube.com/watch?v=GWpCJXE6DYk
nounka
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je wilt het dus graag weten betreffende ijsvogels: minder dan dertig seconden. Na het uitvliegen van de jongen (zo'n vier weken later) begint de ijsvogel direct weer aan een nieuw nest. Ze zijn eigenlijk het hele jaar door bezig met voortbrengen van jongen. Bij strenge winters overlijdt 90% van deze vogeltjes, dus deze voortplantingsdrang is hard nodig om de soort in stand te houden.
Amadea