Waardoor ziet een adelaar beter dan de mens?

Hoe kan het toch dat bv een adelaar vele malen beter ziet dan de mens, maar de mens wel grotere ogen heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag trouwens!

Het beste antwoord

Een adelaar is een zogenaamde roofvogel die in de lucht een dier op de grond ziet en zich laat vallen en grijpt zijn prooi in de duikvlucht. Het gezichtsvermogen van alle roofvogels die dit kunnen (dus ook de valk, buizer, kiekendief ed.) is ongeveer 2-4 keer beter dan de mens. Ook uilen hebben betere ogen, maar doordat ze 's nachts jagen doen ze dat op gehoor.

De ogen van deze roofvogels hebben iets andere eigenshappen dan de mens:

- Twee gele vlekken (Foveae) per oog; de mens slechts een. Op een van deze plekken kan de roofvogel objecten aan de zijkant ook goed waarnemen, terwijl de mesn zich moet focussen op het gebied, bijna in het midden van het netvlies.

- Het aantal lichtgevoelige cellen 2 x zo veel en in de gele vlek gelijkmatiger verdeeld

- roofvogels kunnen door de stand van de ogen twee naast elkaar gelegen punten beter onderscheiden (scheidingshoek. Bij de mens is deze ca. 25°, bij roofvogels kan deze gaan tot 13°)

- Roofvogels hebben meer soorten lichtgevoelige receptoren (5, mens 3) en kunnen beter kleur zijn.

- Het interpreteren van bewegingen (het chronologisch oplossend vermogen) gaat bij roofvogels erg goed. Dit varieert van 15° per uur (stand van de zon bij trekvluchten), tot wel 150 beelden per seconde. Dit is vooral belangrijk bij het herkennen van prooien tijdens snelle jachtvluchten en voor het ontwijken van aanvallers.

- Zij kunnen hun ogen onafhankelijk van elkaar gebruiken.

- Verder kunnen roofvogels sneller en over een groter bereik scherpstellen. De mens kan scherpstellen over een bereik van ca. 10 dioptrieën, een roofvogel over ca. 20 dioptrieën.
(zie bron)

Dus door de anatomie en de fysiologie van het oog kunnen zij beter waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door de ogen...

Groter wil niet altijd zeggen beter... Dan zou een olifant de grootste ogen hebben wellicht en derhalve het beste zien, dat is niet zo...

Een adelaar moet zo goed kunnen zien, omdat dat instrument van levensbelang is van de adelaar... Hij moet zo ver vooruit kijken dat de ogen door de eeuwen heen uitgegroeid zijn tot precisie instrumenten...

Dat wat je oefent wordt beter, dat je wat je niet gebruikt atrofieert...

Dus de adelaar verfijnt zijn instrument steeds maar weer, door meer en meer van de ogen te vragen, evolutionair gezien...

Hij heeft een beter zicht nodig, en daarom krijgt hij dat ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dichtheid van lichtreceptoren op de netvlies van een adelaar is veel groter. Hierdoor kan een adelaar veel kleinere details zien dan bijvoorbeeld een mens.