hoe kan dit? zie uitleg

mijn kat is verleden week van 5 hoog van het balkon gevallen.
hij mankeerde helemaal niets. wel grote ogen en verdwaasd kijken natuurlijk.
maar als ik naar de hoogte kijk en ik zou zelf springen, dan breek je in het beste geval een stuk ofwat botten.
wat maakt het verschil?
p.s dat verhaaltje over 9 levens ken ik wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1 ongelooflijk dat zo'n beestje zo'n val kan overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat bedoel ik
vandaar de vraag.
tis echt onvoorstelbaar.

Het beste antwoord

Katten hebben de gewoonte zich tijdens hun val reflexmatig om te draaien. Zo landen ze vaak netjes op hun poten.

Het evenwichtsorgaan van een vallende kat geeft het signaal dat iets niet klopt en geeft door in welke positie het beest zich moet draaien.
Het lijf maakt vervolgens een draaibeweging in 2 stappen. Eerst draait de kat snel de voorkant van zijn lichaam recht, daarna volgt de achterkant. De beestjes hebben een buitengewoon flexibele ruggengraat.

Dierenartsen van het dierenziekenhuis in New York onderzochten 132 kattenvalpartijen. Ze vielen allemaal uit hoge ramen van flats en wolkenkrabbers. De gemiddelde valhoogte was 5,5 verdiepingen. Niet alle katten overleven zo’n vliegreis. Toch brengen 9 van de 10 katten het er levend van af. Helemaal onbeschadigd waren de gecrashte katten niet. Ze hadden last van klaplongen, fracturen aan gezicht, tanden, pootjes of verkeerden in shock. Vreemd genoeg bleken katten die van de 7de verdieping (21 meter) of hoger waren gevallen, minder verwondingen aan hun avontuur over te houden dan katten die uit een lager raam vielen. Hoe is dat mogelijk?

De dierenartsen vermoeden dat een lange val de kat genoeg tijd geeft om na de snelle spin zijn spieren te ontspannen. In ontspannen toestand komt de landing zachter aan. Bovendien wordt hun val afgeremd door de luchtweerstand van onder andere hun donzige vacht.

Zie ook de geweldige documentaire op National Geographic (video). Op 0:47 zie je de kat ook draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuk en interressant filmpje. +1

Andere antwoorden (3)

Een kat kan wel degelijk letsel oplopen als hij valt (en dat soms ook heel goed verbloemen).
Instinctmatig draaien ze hun lijf tijdens de val, zodat de kans dat ze op hun pootjes terechtkomen groter wordt, en de kans geen schade op te lopen ook stijgt. Gek genoeg kan een kat daarom soms minder ellende hebben van een 'korte' val dan van een lange - als de val kort is heeft ie niet genoeg tijd om te draaien.
Een kat is ook erg flexibel gebouwd, kijk maar eens hoe ze zich op kunnen rollen, dat scheelt ook in hoe de klap van het neerkomen aankomt.
Katten schijnen niet erg 'te leren' van zo'n val, dus misschien je balkon toch afsluiten met gaas?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil zit hem, naast de rotatie, vandaar een noodzakelijke minimumvalhoogte om "het landingsgestel te prepareren"vooral ook in de terminal velocity (max snelheid van de kat door de luchtweerstand en de gunstiger verhouding tussen gewicht en oppervlak, alsmede de in verhouding tot het formaat tov de mens. In verhouding sterkere organen (formaat is eerste macht, oppervlak tweede macht en gewicht derde macht, vandaar dat kleine dieren duizenden keren zo sterk zijn in verhouding as een mens.) en betere ophanging (banden, pezen en spieren)zetten de gevallen kat op voorsprong.
De valsnelheid van een mens is max ongeveer 200KM/H, wat een kat lang niet haalt.
Wel is van belang op welke ondergrond ( en vlakheid ) de landing plaatsvindt.
Hoe dan ook, vanuit de natuurkunde, bouw en bewegingsvermogen /absorptie is de kat tov. de mens zwaar in het voordeel.
Het schijnt dat de kat instinctief ook wat richting een gunstige landingsplaats "zweeft " zoals parachutisten dit doen en dat alles in een split second.
De valtechniek van een kat is niet voor de poes.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten draaien zich in de lucht om. De poten werken dan als een soort schokdemper. Katten hebben geen sleutelbeenderen dus de massa van het lichaam kan veel dieper doorveren tussen de poten door. Het momentum van de val word dus veel beter verspreid.