Zijn er ook mensen die niet verkouden worden?

Er zijn meer dan tweehonderd virussen die een verkoudheid kunnen veroorzaken. De rinovirussen zijn de belangrijkste verwekkers, soms een coronavirus.

Zo blijkt bijv. dat de symptomen meer worden veroorzaakt door een reactie van het afweersysteem op de infectie dan door aantasting van weefsel door de virussen zelf. In die zin lijkt het dus meer op een allergische reactie. Nu is vaak bij allergieën zo dat de een het wel krijgt en de ander niet. Dus kan dat ook zo zijn bij verkoudheden?
Of reageren alle lichamen met een afweerreactie? Zo ja waarom is dat hier dan wel zo en bij 'andere' allergieen niet?

En dan bedoel ik dus niet dat de een al antistoffen tegen de verkoudheid zou hebben waardoor deze niet verkouden wordt, maar gewoon dat het immuunsysteem het niet als schadelijk labelt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verkoudheid

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

nee, verkoudheid is een natuurlijk symptoom en ieder mens (zonder eventuele lichamelijke beperkingen) heeft fier last van