Heb je de poepbacterie al in je als je geboren word?

Wij hadden een gesprek waar gezegd werd dat iedereen de poepbacterie in zich had, nu weten we niet of iedereen die bacterie binnenkrijgt met het eten en dat je hem dan ook draagt, of dat je de bacterie al bij je hebt vanaf je geboorte, dat je hem dus van je moeder hebt gekregen. Hoe zit dat nou?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
tinus1969
9 jaar geleden
Wat is 'de poepbacterie'?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
E.Coli bacterie waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/140780-is-de-e-coli-bacterie-ofwel-de-poepbacterie-gevaarlijk.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/789255 Wellicht dat dit stuk het behandeld, mijn medisch Engels voldoet niet om het te vatten.
nounka
9 jaar geleden
Zou ook kunnen gaan over de bacterietjes die je in je darmen hebt ( en waarvoor er zo vele drankjes zijn om ze te verzorgen ) en er ook nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die drankjes zijn er niet om ze te verzorgen, daar zitten die bacteriën in. In feite drink je iemand anders poepbacterie. 12:00 in het filmpje http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2007/afleveringen/13-12-2007 Die drankjes zijn waarschijnlijk onzin voor de meeste gezonde mensen.
Ritsuka
9 jaar geleden
zo'n drankje werd mij aangeraden door de arts toen ik bepaalde antibiotica nam, om de darmflora weer aan te vullen. Maar dit was maar een paar weken, tijdens en na de kuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
By the way... in dat soort drankjes zit beslist geen E. coli, maar andere flora.
En ja, MrTomaat, voor de meeste gezonde mensen en zelfs een overgroot deel van de ongezonde mensen, heeft het geen toegevoegde waarde, behalve de voedingswaarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'poepbacterie', ik zou zeggen: daar heb je geen bacteriën voor nodig maar gewoon gezonde goesting.
Ritsuka
9 jaar geleden
E.Coli heeft geen invloed op 'gezonde goesting' naar mijn weten, maar ben ook niet bekend met de betekenis van dit woord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tenzij je teveel E. Coli hebt en er de schijterij van krijgt :P Nee, gelukkig hebben ze geen invloed op elkaar.

Het beste antwoord

Volgens dit artikel (bedankt @MrTomaat ) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/789255 krijgt de baby meestal de E.coli bacterie van de moeder.
Vertaling van deel van het artikel "Uit onderzoeken onder normaal geboren baby's blijkt dat 2/3 de fecale E.coli overgedragen krijgt van de moeder, terwijl de rest het lijkt op te pikken uit de omgeving"

Toegevoegd na 1 minuut:
De overdracht vind plaats tijdens de geboorte, in het slijm dat de vagina aanmaakt zit ook E.Coli, en dit krijgt de baby binnen tijdens de bevalling.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt.
De baarmoeder is (in beginsel) steriel, en het vruchtwater dat het kind inslikt is ook (in beginsel) steriel en bevat geen bacterie.
Wij krijgen dus een deel van de flora die straks in onze darmen gaat zitten TIJDENS de geboorte, niet VOOR de geboorte. NA de geboorte krijgen wij nog veel meer binnen. Voor herkauwers (koeien, schapen, herten...) is het zelfs van levensbelang om de juiste flora binnen te krijgen, en daarom is het heel normaal dat jonge kalfjes de ontlastingen van volwassen dieren opeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ritsuka
9 jaar geleden
bedankt voor de interessante extra info :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie shit dus! :D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn we daar ook weer uit! Thnx