Heeft elk mens/dier een ander besef van tijd?

Stel je krijgt veel zuurstof in je hersenen weeken je hersenen dan ook sneller en gaat tijd dan ook sneller ? Bijv. Een mug zijn hart klopt super snel hij heeft ook een heel snelle reactie snelheid daarom sla ik altijd mis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Nee bij het een is het gewoon beter ontwikkeld muggen doen allen 's nachts wat en wij kennen ook trucjes zoals kijken waar de zon staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elk dier zal een besef van tijd hebben, anders weten de vogels niet wanneer ze naar het zuiden moeten, de walvissen niet wanneer ze de oceaan moeten trotseren, de eekhoorntjes niet wanneer ze hun voorraad aan moeten leggen, de hond niet wanneer het zijn vaste etenstijd is en starklaar zit etc.

bij elk SOORT dier zal dit besef in grote lijnen gelijk lopen (denk aan de grote kudde gnoes, grote getale zalm tijdens hun paaitijd)

bij de mensen kan er onderling veel verschil inzitten (jetlag, werken in ploegen, en bv adhd heeft hier invloed op)

Toegevoegd na 1 uur:
zuurstofopname staat hier los van....tenzij je zuurstof tekort hebt gehad, dan kan je een stukje van de film missen en klopt je tijdsbesef niet helemaal meer met de werkelijkheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt eraan wat je verstaat onder tijd..... Tijd als vraagstelling (hoe laat is het)
dieren in ieder geval niet.
hiervoor moet je de begrippen weten die aan tijd verbonden zijn en deze machtig zijn (hoe laat is het, wat heb je gisteren gedaan rond die tijd benutten van tijd
mensen ja....alles eruit halen wat erin zit en hiernaar handelen, (je planning uitstippelen)
dieren nee.... het komt zoals het gaat tijd als orientatiepunt:
mensen ja... als de vogels fluiten weet je dat het ochtend is
dieren ja... vogels weten rond welke tijd ze een nest moeten bouwen tijd als 'betekenis'
mens ja...(wat betekent tijd voor een gevangene, wat voor een autocoureur)
dieren nee... (gedreven door hun instinkt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mijn weten kan je gejaagd leven, opgejaagd leven maar niet sneller want dan zou je iedereen voorbij zoeven die niet even snel zou gaan (afgezien van de ADHD-er hier in huis). je kan je tijd nuttig besteden en verdoen maar niet rekken, een uur word niet langer hierdoor. tijd op zich (de uurtjes minuten etc) is voor iedereen hetzelfde naar mijn idee, maar kan je het op een andere manier beleven. als er 1 vorm van tijd was, of 1 begrip/beleving zou het makkelijker te onderzoeken zijn persoonlijk denk ik dat het niet mogelijk is -alle gevangenen zouden na het uitzitten van tijd fluitend naar buiten komen .... zo, die 20 jaartjes waren goed te doen... eitje!!! en zou de eendagvlieg waarschijnlijk een weekdier zijn want dat scheelt 'm toch maar mooi 6 dagen :)