Wat bepaalt hoe oud een bepaalde boomsoort kan worden?

Ik snap dat hoe oud een boom kan worden afhankelijk is van de soort, maar ik kan me voorstellen dat daar binnen ook nog verschil zit, misschien afhankelijk van omgevingsfactoren. Weet iemand waar het van afhankelijk is hoe oud een boom binnen een boomsoort kan worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Hoe oud een boom van een bepaalde boomsoort kan worden hangt onder andere af van de bodemgesteldheid.
Daarnaast spelen "logische factoren" als ziektes, insectenplagen, storm en ijzel een rol.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Of een kettingzaag.
De leeftijd van planten ,dus ook bomen, worden vooral bepaald door genetische eigenschappen.
Zo zijn er planten die amper enkele maanden oud worden, maar ook bomen die met gemak wel 3000 jaar oud kunnen worden.
Het zelfde zie je ook bij dieren, een rat wordt een jaar of drie oud, maar een schildpad, die amper groter is, kan wel 80 jaar oud worden