Heeft een boom een eigen interne temperatuur?

De meeste materie neemt de temperatuur van de omgeving aan. Als een boom een mand lang in een gebied staat waar het -10 graden is, is het hout van de boom zelf dan ook -10 graden, of heeft de boom, net als de mens, een eigen warmteregeling, waardoor zijn interne temperatuur hoger is.

Toegevoegd na 5 uur:
Komt de temperatuur van levend hout ooit onder nul? En van dood hout (bijv. van hout dat al jaren tot planken is verwerkt).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (2)

Ja,maar deze is op verschillende plekken anders:

bladeren hebben iha een hogere temperatuur vanwege hun kleine oppervlak,maar bij --vooral--grote bladeren zal,doordat bladeren natuurlijk ook plat zijn,er sneller sprake zijn van afkoeling.

De stam vervoert water en voedingsstoffen en dat geeft natuurlijk ook warmte en een bepaalde,lokale,temperatuur.

Bij/in de wortels zal de temperatuur het laagste zijn,daar deze onder de grond zitten.

De omgeving heeft natuurlijk ook invloed op de temperatuur van bomen en planten: 's winters is de relatieve temperatuur uiteraard lager dan 'szomers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal bereidt een boom zich voor op vrieskou door de
samenstelling van het celvocht in de levende cellen te veranderen, zodat de cellen in hout en bast minder snel kunnen bevriezen. Dit noemt men het ‘afharden’ van bomen.
De houtvaten van een boom bevatten water. Hoe meer water, hoe beter de temperatuur in de boom kan oplopen. Als de waterbalans wordt verstoord kunnen er scheuren in de bast ontstaan.
Amadea