Wat zijn de formules die gebruikt kunnen worden voor het berekenen van het basaal metabolisme?

Ik weet dat er meerdere formules zijn om het basaal metabolisme te berekenen, maar welke zijn dit allemaal? Ik ken zelf alleen de Harris-Benedict formule.

Waar mogelijk zou ik ook graag de formule krijgen en niet alleen de naam.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Het zijn allemaal schattingen
tinus1969
8 jaar geleden
Basaalmetabolisme berekenen is onzin, omdat het hormonaal gereguleerd wordt. iemand met Hashimoto (trage schildklier) heeft een lager basaalmetabolisme.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp dat het allemaal schattingen zijn en ik weet ook wel dat het basaalmetabolisme van meer afhangt dan alleen je lengte, leeftijd, gewicht, geslacht en dergelijke variabelen in een wiskundige formule te stoppen. Dat neemt niet weg dat ik graag die formules zou kennen. Ik ken er maar eentje terwijl ik weet dat er meerdere moeten zijn. Het is puur interesse.

Antwoorden (1)

BMR Vrouwen -> 655 + (9,6 x gewicht in kilo´s) + (1,8 x lengte in cm) – (4,7 x leeftijd in jaren)
BMR Mannen -> 66 + (13.7 x gewicht in kilo´s) + (5 x lengte in cm) – (6,8 x leeftijd in jaren)

----------------------------------
Harris benedict formule (1984)

man : 13,387xgewicht+4,799Xlengte-5,677xleeftijd+88,362
vrouw: 9,247xgewicht+3,098xlengte-4,330xleeftijd+447,593