Ja

Leverkanker bij vissen wordt voornamelijk veroorzaakt door zogenaamde PAK’s en andere giftige stoffen zoals PCB’s. PAK’s, ofwel polycyclische aromatische koolwaterstoffen, zijn kankerverwekkend en ontstaan voornamelijk bij onvolledige verbranding van fossiele brandstoffen (of andere zaken die je onvolledig wilt verbranden, zoals een sigaret). PCB’s, polychloorbifenylen zaten vroeger bijvoorbeeld in verf of koelvloeistof, maar zijn sinds 1985 in Nederland verboden. Desondanks kunnen deze slecht afbreekbare stoffen nog steeds vrijkomen uit transformatoren en in zee lekken. Beide stoffen komen dus in het mariene milieu terecht en slaan daar neer op de bodem. Vervolgens belanden deze gifitige stoffen dan in organismen die op de bodem leven, zoals in bepaalde vissoorten. Daarnaast verspreiden de stoffen zich door de hele voedselketen. Ze komen bijvoorbeeld ook terecht in vogels die de vissen eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wel degelijk.
Haaien krijgen, net als alle andere levende wezens, wel degelijk kanker. Sterker nog, ze krijgen het zelfs in hun kraakbeen. (Beardsley 1993) Overigens geeft Lane dat in beide boekjes toe, maar hij zegt dat 'Almost No Sharks Get Cancer' geen goede boektitel is. In geen van zijn twee boekjes ben ik tegen gekomen dat haaien juist kraakbeenkanker kunnen krijgen. Want dat schiet me toch een gat in Lanes theorie groot genoeg om er met een vrachtwagen doorheen te rijden.

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat haaien minder vaak kanker krijgen dan andere vissen. Maar de oorzaak daarvan hoeft niet gezocht te worden in het kraakbeen. Het kan ook komen door een buitengewoon effectief immuunsysteem of hun buitengewone lever of door nog andere eigenschappen van hun lichaam. Er zijn, zoals Beardsley schrijft, op dit moment gewoon niet genoeg gegevens over het vóórkomen van kanker bij haaien. Zalm en forel worden gekweekt en van deze vissen worden dit soort gegevens goed bijgehouden, maar bij haaien niet. Wel is men er tot nu toe niet in geslaagd om in haaien kunstmatig kanker te verwekken, zo vermeldt het geciteerde nieuwsbericht van het Tropical Conservation News Bureau.