Hoe gevaarlijk kunnen mieren zijn?

Las vroeger in stripverhalen(Tarzan) dat vleesetende mierenkolonies, complete dorpen met inwoners konden vernietigen. Vanwege hun ontelbare aantal.
Betreft dit slechts fantasie van de schrijver/tekenaar, of kunnen mieren daadwerkelijk een groot gevaar voor de samenleving zijn, hier, of elders in de wereld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Het lijkt me onzin. Maar er bestaan wel roofmieren (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Roofmier ) die dieren kunnen aanvallen en "De legermier wordt beschouwd als de meest gevaarlijke van de roofmieren. Ze kunnen een koe reduceren tot een hoopje beenderen in enkele weken tijd. Er zijn zelfs overlijdens van baby's en kinderen vermeld." (Komt voor in Zuid-Amerika en Zuid-Mexico.).
Ik zou niet graag zo'n groep tegenkomen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

kijk maar eens bij wikipedia naar de faraomier.
Mieren zijn erg slim en heel moeilijk te bestrijden, in de V.S. is een groot probleem met zich verspreidende vuurmieren heb ik tijden geleden al op National Geographic gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfs op kleinere schaal kunnen ze al "gevaarlijk" zijn. Mijn terras dreigt te verzakken door al die gangen eronder, maar serieus, voor zover ze tussen de voegen van de stenen proberen door te komen (van mijn huis dus) maak ik me toch wel zorgen of ze niet e.e.a. beschadigen
amigo