Komen maden op lichte of donkere & vochtige of droge plekken af & waarom?

Komen maden op lichte of donkere & vochtige of droge plekken af & waarom? Hebben ze een voorkeur voor hun leefomgevingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (1)

De eieren van de vlieg worden op dezelfde plaatsen gelegd waar de larven hun voedsel vinden: in mest, voedselresten, dode dieren en composthopen.
Al na één dag kunnen er witte larven (maden) uit komen. Zij hebben geen ogen en pootjes. Ze kunnen via de huid voedingsstoffen opnemen. Ze groeien zeer snel en vervellen meerdere keren. Na een week veranderen ze in een tonvormige pop.. Een week later springt het deksel van dit tonnetje eraf en er komt er een kant en klare vlieg uit.

Toegevoegd na 23 uur:
Mest, voedselresten e.d. zijn warme broeierige (half vochtige, warme) omgevingen. Reden dat ze hier zitten is dat ze daar hun voedsel vinden. Over dichte of donkere plekken heb ik niet iets gevonden, wat uitsluitsel kan geven.