Wat veroorzaakt dat een rustpotentiaal overgaat in depolarisatie?

Het rustpotentiaal is dat de binnenkant van een axon -70mV is. Het is dus meer negatief aan de binnenkant dan de buitenkant. Dit komt doordat de porie-eiwitten dicht zijn en er zitten transport eiwitten die er voor zorgen dat 3Na+ de cel uit gaat, en er maar 2K+ voor in de plaats komt. De buitenkant van de cel wordt dus positief, en de binnenkant in verhouding tot de buitenkant een beetje negatief.
Bij demoralisatie gaan de porie-eiwitten open. En kunnen er veel 3Na+ naar binnen, en ook 2K+ naar buiten. (Na poorten gaan eerder open dan K poorten, dus Na deeltjes kunnen eerder naar binnen dan K deeltjes. Hierdoor wordt de binnenkant een positief in verhouding met de buitenkant).
Maar waarom gaan de porie-eiwitten open? Wat is het dat ervoor zorgt dat de poorten opengaan en het rustpotentiaal overgaat in depolarisatie?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (1)

Dat gebeurt door activatie van een neurotransmitter, een stof die wordt uitgescheiden door een vurende cel (meestal meerdere tegelijk).
Je beschrijving klopt niet helemaal.
De Natrium-Kalium-pomp wisselt telkens een Na+ tegen een K+. Elektrisch gezien kost dat geen energie.
Echter, Na+ is kleiner dan K+, zodat er Na+ door de Na-kanalen naar buiten lekt, terwijl de grotere K+ daar niet door heen kan. Resultaat is een negatieve binnenkant.
Bij depolarisatie gaan de kanalen wijd open, maar omdat Na+ kleiner, en dus sneller is dan K+ is er in eerste instantie een overschot aan Na+ binnen de cel, waardoor de binnenkant positief wordt.
Het zijn puur fysische processen.
Reddie