Waarom krijg je wallen onder je ogen als je te weinig slaapt ?

Is dit puur een uiting van slijtage of heeft het ook nog een signaalfunctie dat de rest van de mensen kan zien dat je moe bent o.i.d. ? Waarom is de huid van deze wallen donkerder dan de rest van de huid ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Het beste antwoord

Vochtwallen
Vooral ’s-nachts tijdens de slaap wordt er door het lymfestelsel allerlei afvalstoffen en vocht afgevoerd. Dat betekent dat als je onvoldoende slaapt, het lichaam geen tijd wordt gegund om die taak naar behoren uit te voeren, en blijft een deel van het vocht onder de ogen zitten. Dat is de reden dat die wallen vooral bij het wakker worden zo erg aanwezig zijn.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/65798-die-lelijke-wallen-onder-je-ogen-effectief-verhelpen.html

Bij een kring hebben we het over de groef onder de wal, het greppeltje. Deze is donker van kleur. Deze kleur kan genetisch bepaald zijn, maar ontstaat ook door een gebrek aan vocht onder het oog. Bijvoorbeeld als je een tekort aan vocht in je lichaam hebt. Of doordat je vochthuishouding door een of andere reden in de war is door ziekte of slecht slapen. Hierdoor wordt de huid onder je ogen dunner, en kijk je als het ware door de huid heen. Dan zie je de kleur van het grijze botvlies van je schedel, en de blauwige bloedvaten: dat is de kring.
http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/wallen-en-kringen-onder-de-ogen/
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, vocht is de oorzaak van wallen door vermoeidheid.

Andere antwoorden (1)

Het ontstaan van wallen onder je ogen is niet van de ene dag op de andere. Dit is een langzaam proces wat in het begin vaak niet eens opgemerkt wordt. Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor het ontstaan hiervan:

Bindweefsel

Het feit dat je een vetopslag onder je ogen hebt is vrij normaal. Dit vet fungeert als een soort stootkussentje voor je oog. Het heeft dus een duidelijke functie en normaal zie je dit vet ook helemaal niet. Maar in de loop van de tijd, als gevolg van het verouderingsproces, is het in de meeste gevallen bijna onvermijdelijk dat deze vetopslag steeds groter wordt. Nog niet echt een probleem, omdat het bindweefsel er voor zorgt dat het vet binnen je gezichtscontouren blijft, dus zie je er niets van. Maar in datzelfde verouderingsproces gaat het eerder genoemde bindweefsel verzwakken waardoor het vet niet meer binnen de contouren van het gezicht blijft, waardoor de wallen zichtbaar worden als gevolg van de zwaartekracht.

Minder elastische huid

In combinatie met het eerdere punt over het bindweefsel, speelt ook de huid zelf een rol in het ontstaan van wallen. Als je ouder wordt, gaat de elasticiteit van de huid ook achteruit. Dit zie je vaak in de vorm van rimpels. Door minder elasticiteit werkt de huid niet mee aan het voorkomen van wallen. De combinatie van de huid en het bindweefsel, die beide minder elastisch worden, zorgt er voor dat de vetkussentjes onder je ogen meer en meer zichtbaar worden: De bekende wallen onder je ogen!

Erfelijkheid

Het tijdstip waarop de huid minder elastisch wordt, en dus het moment dat er wallen gaan ontstaan, is afhankelijk van veel factoren. Hierin speelt de erfelijkheid een hele grote rol. Als je weet dat je ouders dikke wallen onder de ogen hebben, dan kun je er bijna op rekenen dat dit bij jou ook gaat gebeuren. Om meer inzicht te krijgen over het tijdstip van het ontstaan, kun je informeren bij je ouders. Zo krijg je een kleine richtlijn wanneer je dit zou kunnen verwachten.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vocht is de oorzaak van wallen door vermoeidheid, dan zijn die wallen er niet altijd. Als vet de oorzaak is, dan zijn de wallen er altijd, of je nu goed of slecht geslapen hebt.