Wat voor kritiekpunten zijn er over de evolutietheorie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat het voor sommige mensen niet past in het plaatje wat ze als kind geleerd hebben
Cryofiel
8 jaar geleden
Evolutie is bewezen. We hebben het voor onze ogen zien gebeuren, zowel in de natuur als in een laboratorium.

Antwoorden (2)

De sterkste kritiek op Darwin's theorie kwam in de 19e eeuw van wetenschappers. De kritische theologen hadden vooral bezwaar tegen zijn filosofische voorkeur voor natuurlijke oorzaken en zijn ontkenning van goddelijk ontwerp: God werd buiten spel gezet.
Vandaag de dag zijn vele Darwincritici geen 'religieuze fundamentalisten'. Een toenemend aantal critici zijn wetenschappers met wetenschappelijke kritiek op de huidige evolutietheorie[8]. Eén groep van deze critici gelooft aan evolutie door puur natuurlijke oorzaken en heeft geen alternatief. Een andere groep critici gelooft aan evolutie, maar vindt een geheel natuurlijke verklaring van de evolutie tekortschieten en biedt een alternatieve verklaring op grond van 'intelligent design'. Fundamentele twijfel betreft de natuurlijke selectie op toevallige mutaties als motor van de evolutie. Op de site DissentFromDarwin.org, gesticht in 2001, kunnen wetenschappers intekenen op een lijst met namen van evolutiekritische wetenschappers. Door hun naam op de lijst te plaatsen onderschrijven zij de verklaring: "Wij zijn sceptisch over claims dat toevallige mutatie en natuurlijke selectie de complexiteit van het leven kunnen verklaren. Zorgvuldig onderzoek van het bewijsmateriaal voor de Darwinistische theorie moet worden aangemoedigd." Deze lijst telt inmiddels honderden namen.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Intelligent design is geen wetenschap, maar een herverpakte vorm van creationisme:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kitzmiller_v._Dover_Area_School_District Er worden geen wetenschappelijk falsifieerbare claims gemaakt.
Behalve uit christelijke hoek (zie naar welke bron Fremar verwijst) waar het feit dat de evolutietheorie in strijd is met bijbelse gegevens altijd het uitgangspunt van de kritiek is, zijn er ook niet-religieuze bezwaren tegen de evolutietheorie. Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat zulke ingewikkelde systemen als giftanden bij slangen, echo-locatie bij vleermuizen of de extreem lange tong van mierenetende vogels en zoogdieren zich stukje bij beetje en/of door toedoen van toevallige mutaties kunnen ontwikkelen.