Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een dier zijn staart zelf bewegen of gaat dat buiten bewustzijn?

Ik vroeg me af of bijvoorbeeld een kat zelf zijn staart omhoog of naar beneden kan doen. Dit omdat ik heb gehoord dat (ja heb zelf geen huisdieren, nooit gehad, en verder ook geen verstand van) als een staart van een kat bijvoorbeeld omhoog staat, dat juist betekenend dat hij ... (ik ben even kwijt wat dat nou betekend..) Het gaat er omdat het een betekenis heeft vanuit zijn gemoedtoestand. Zijn gemoedtoestand kan hij niet zelf bepalen. Kan hij zijn staart dan ook niet zelf bepalen of hij omhoog, omlaag of iets dergelijks is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De staart van een dier speelt mee met zijn lichaamstaal. Bij elk dier is dit weer anders. Dit is ook bijvoorbeeld een reden waarom honden en katten in sommige gevallen niet met elkaar om kunnen gaan : als honden kwispelen zijn ze vrolijk, als katten 'kwispelen' gaan ze aanvallen. Ze kunnen hun staart dus wel degelijk zelf bewegen. Dominante honden dragen hun staart bijvoorbeeld hoger opgeheven dan minder dominante honden. Om met hun soortgenoten te communiceren gebruiken dieren dus hun staart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

paarden gebruiken de staart om vliegen van zich af te slaan
en honden gaan kwispelen als ze blij zijn

dus ja ze kunnen 'm zelf bewegen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, dat Bierdopje;

Ik denk het wel; het omhoog steken van de staart bij het draaien van een bruine damperd lijkt me toch een vrij bewuste handeling van mijn hond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding