Maakt een menselijk lichaam ook zelf antibiotica aan? Zo ja welk soorten?

Een antibioticum is een geneesmiddel voor het bestrijden van bacteriële infecties.

Er zijn twee belangrijke groepen antibiotica: de bactericide of bacteriedodende, en de bacteriostatische of bacterieremmende, die de groei voorkomen.

Nu ken ik antibiotica vooral in de vorm van bijvoorbeeld penicilline, die afkomstig is van de schimmel.
Ook vele planten zoals orchideeën maken hun eigen antibiotica

Maar maakt ons eigen afweersysteem ook gebruik van bacterie dodende of remmende stoffen? Zo ja welke zijn dat?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

Het lichaam maakt verschillende bacterie dodende stofjes aan.

Deze eiwitten worden antimicrobiële peptiden (AMP) genoemd. Tot nu toe zijn er meer dan honderd van deze peptiden beschreven. Deze worden voornamelijk aangemaakt in slijmvliezen en ogen.

De werking van deze peptiden loopt sterk uiteen. Veel daarvan werken als amfipolaire moleculen, die in het celmembraan van bacteriën gaan zitten, waardoor de bacterie 'lek' gaat. Ook zijn er peptiden bekend die belemmeren in de aanmaak van DNA, eiwitten en de celwand en die de vouwing van eiwitten verstoren. De eiwitten hebben een breed spectrum en zijn bacteriocidaal, dus bacterie dodend in tegenstelling tot remmend.

Een ander bekend voorbeeld is lysozym. Dit enzym wordt aangemaakt in speeksel, tranen en borstvoeding. Het enzym verbreekt de NAM-NAG verbinding van peptidoglycaan in de celwand van bacteriën.

Deze peptiden zijn gebruikt voor behandeling van infecties. Een groot nadeel van het gebruiken van deze peptiden voor therapie, is dat als resistentie ontstaat de bacteriën weerstand hebben tegen onze natuurlijke afweer. Een ander nadeel is dat deze peptiden snel worden afgebroken in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een mens maakt geen natuurlijke chemische antibiotica aan tegen bacteriële infecties. De natuurlijke verworven weerstand tegen microben is ingevuld door witte bloedcellen ( = granulocyten). Voor meer specifieke boosdoeners : door B en T lymphocyten. Immuunglobulinen ( IgA tot IgE) mogen dan een belangrijke rol spelen in het totaal verdedigingsmechanisme, ze hebben geen kenmerken van antibiotica.
Besluit : een normaal mens maakt spontaan geen antibiotica aan ( in de zin dat U bedoelt) binnen zijn lichaam.