De lengte van de slang zegt in de eerste jaren veel over de leeftijd, mits de slang natuurlijk wel normaal eten heeft gehad.
Als een rattenslang een jaar is dan zal de lengte ongeveer rond de 40-50 cm zijn.
Een echte manier is er niet om de leeftijd van een slang te bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt sterk af van de diersoort, slangen lijken me enorm lastig om een leeftijd van te bepalen, omdat je normaal gesproken groeiringen kunt vinden in harde gedeeltes, de beste gedeeltes van het lichaam zijn de otolieten (gehoorsteentjes), opmerkelijk genoeg zijn deze kristallen wel aanwezig in slangen, maar worden ze niet gebruikt. Over het algemeen zoekt men in botten naar groeiringen, net zoals in bomen, maar het probleem daar is dat bot niet alleen wordt gevormd, maar ook weer in het lichaam wordt opgenomen zodat het van vorm kan veranderen. Een goede controle is het antibioticum tetracycline. Door een flink aantal dieren op jonge leeftijd tetracycline te voeren in een bepaald jaar kun je zien hoe goed die leeftijdsbepaling in de praktijk is (het tetryacyline wordt in het bot ingebouwd en is zichtbaar met een blacklight (UV). Slangen nemen nogal onregelmatig voedsel op, zodat het waarschijnlijk lastig wordt een jaarlijkse cyclus terug te vinden in de botten. De groeisnelheid verschilt flink per individu en daarom is de leeftijdschatting op basis van lengte erg onbetrouwbaar. Het hangt van de omstandigheden en de genen van de slang af hoe snel hij groeit, dat maakt het wel een erg onzekere methode. Bij slangen in onze streken, zoals de ringslang zul je wel een goed jaarlijks groeipatroon vinden, bij tropische soorten zal het er van afhangen of ze 1 keer per jaar voortplanten, dan gaat er vaak wat energie in de voortplanting zitten en neemt de groeisnelheid sterk af, soms nemen slangen zelfs meer dan een jaar lang geen voer op vanwege de voortplanting. Het is dus een kwestie van soort, het vinden van groeiringen in lichaamsdelen en het interpreteren en controleren van de overeenkomst in het patroon van groeiringen en de werkelijke leeftijd.