Wat is denken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/filosofie/vraag/6848/denken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aan superuniversal
Eigenlijk weet ik niet wat denken is en zou jouw vraag ook de mijne zijn.Ik ben al zo lang op zoek naar iemand die meer weet van denken en iemand die Deo er buiten laat

Het beste antwoord

Denken is een proces dat zich in de hersenen voordoet. Het is dus een geestelijke functie.... ' De hersenen of het verstand laten werken'. Denken is een mentale activiteit.

Onze hersenen zijn opgebouwd uit miljarden zenuwcellen (neuronen) die met elkaar in verbinding staan. De verbindingen worden weer door de uitlopers van de neuronen gelegd, dit zijn de dendrieten. Het aantal van deze dendrieten bepalen ons denkvermogen, dus niet het aantal neuronen. Deze verbindingen kunnen tot op hoge leeftijd worden aangemaakt....een mens is dus eigenlijk echt nooit te oud om te leren!

Alle informatie die onze zintuigen opvangen, dus alles wat je hoort, ziet, voelt, ruikt enz. komt binnen in het korte termijn- en in het kort sensorische geheugen. Als we daaruit iets interessant genoeg vinden om te willen onthouden, filteren we dit uit en de belangrijkste info gaat dan naar het lange termijn geheugen, waar het opgeslagen wordt. Vanuit deze basis kunnen we oneindig vele voorstellingen maken.
Het toepassen van deze informatie noemen we 'denken'.

Toegevoegd na 26 minuten:
Door te denken kunnen we onze cognitieve informatie manipuleren. Zo vormen we in ons hoofd gedachten met schema's en concepten die betrokken zijn bij het oplossen van problemen, bij het redeneren en bij het maken van keuzes. Meestal zijn deze schema's functioneel, maar soms ook disfunctioneel. daar komt dan weer 'neurotisch gedrag' uit voort.

De mens is een informatieverwerkend systeem/wezen. Er zijn vele manieren van denken en niet iedereen denkt hetzelfde....we hebben immers een eigen psyche waarvan we uitgaan. Zo kan je creatief denken, beelddenken, kritisch denken, emotioneel denken, doemdenken, oplossingsgericht denken enz. enz. De manier waarop we kunnen denken zijn onuitputtelijk.
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd. Nadenken, overwegen, zich te binnen roepen zijn aan denken verwante begrippen.
Denken - Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Denken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.Dit is 1 van de meest wezenlijke vragen maar het antwoord daarop is m.i. nog niet te geven.We moeten wachten op resultaten van het neurofysiologisch onderzoek.Wie durft het aan om ons denken te bevrijden van het"immaterieële"en het terug te brengen tot moleculaire c.q. electrofysiologsche dan wel bio-electrische processen.Waar blijft DE VRIJE WIL"?Het gegeven antwoord roept vragen op.Vragen om exacte definities van de gebruikte begrippen. Een buitengewoon interessant onderwerp