Op welke basissen (carbon, ammonia, etc.) kan leven ontstaan?

Ik vraag me al een tijdje af op basis van welke moleculen in theorie leven zou kunnen ontstaan. Uiteraard is carbon een kandidaat (daar zijn wij het levende bewijs van) en ik meen ooit iets te hebben gelezen over ammoniagebaseerd leven, maar zouden er nog meer moleculen kunnen zijn die de basis voor leven zouden kunnen vormen? En welke grondstoffen zouden dit soort levensvormen dan gebruiken voor hun energievoorziening?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Silicium blijkt ook een kandidaat te zijn door zijn structuur vorm, maar of dat echt goed gaat lukken....

"Silicium is het zwaardere en minder actieve broertje van koolstof. Chemisch gedraagt silicium zich behoorlijk anders dan koolstof: kooldioxide is een gas, siliciumdioxide komt overal op aarde voor als wit zand. Plastics die bestaan uit koolstof en waterstof zijn erg brandbaar, siliconen, vergelijkbare verbindingen waarbij koolstof is vervangen door silicium, zijn juist zeer resistent tegen hoge temperaturen.

Toch hebben sommige onderzoekers het aangedurfd om te speculeren over levensvormen gebaseerd op silicium. Als koolstof uiterst schaars is en de temperaturen hoog, is leven gebaseerd op silicium duidelijk in het voordeel. Vandaar dat de onderzoekers de kans op silicium levensvormen hoger inschatten in de kern van de melkweg. Eén ding is duidelijk, als silicium-gebaseerd leven zou bestaan. Je moet veel, heel veel geduld hebben om een levensteken te ontwaren aan deze levende rotsen…"

http://www.visionair.nl/wetenschap/universum/levensvorm-gebaseerd-op-silicium/
erotisi
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Dat weet ik niet maar dit kan ik je nog wel meegeven: "Net als koolstof, kan silicium macromoleculen vormen die voldoende groot zijn om biologische informatie over te brengen. Het heeft wel verschillende nadelen t.o.v. koolstof. Het mist in grote mate de mogelijkheid om zich te verbinden met andere elementen als stikstof, fosfor, zwavel en metalen. Door zijn grotere atoommassa en - doormeter kan het moeilijker covalente bindingen aangaan die belangrijk zijn voor biochemische reacties. Polymeren op basis van silicium en zuurstof, siliconen zijn wel stabieler in corrosieve middens dan koolstofbindingen. Siliciumdioxide, het analogem van koolstofdioxide, is niet oplosbaar in water: kijk maar naar onze zandstranden. Hierdoor kan het niet dienen van een water-gebaseerde levensvorm. Een siliciumlevensvorm die zuurstof gebruikt voor ademhaling zou met zand gevulde longen hebben. http://www.urania.be/astronomie/dossiers/leven-in-het-heelal/ander-soort-leven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op silicium gebaseerd leven (inderdaad: een soort rotsblokken) komt al voor in een science-fictionverhaal van Stanley Weinbaum uit 1934!